Basic (پایه)برترینفناوری

برترین سریال ها برای تقویت زبان انگلیسی

تماشای فیلم و سریال انگلیسی زبان؛ روشی پربازده برای تقویت مهارت‌های زبانی

اگرچه زبان مادری مردم کشورهای حوزه اسکاندیناوی انگلیسی نیست اما سطح دانش عمومی زبان انگلیسی آن‌ها در حد و حدود مردم کشورهای انگلیسی زبان مانند امریکا، انگلستان و استرالیا است و زبان انگلیسی را مانند یک فرد انگلیسی زبان صحبت می‌کنند. جالب اینجاست که اگر برای مثال از یک سوئدی یا دانمارکی سوال کنید که چطور به این خوبی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنی قطعا دلیلی فراتر از مطالعه کتب آموزشی زبان انگلیسی برای شما می‌آورد.
در واقع یک دلیل عمده برای این موضوع وجود دارد و آن این است که سریال‌ها و فیلم‌هایی که در تلویزیون این کشورها به نمایش در می‌آید دوبله شده نیستند؛ در چنین کشورهایی، سریال‌ها و فیلم‌های روز دنیا به زبان انگلیسی اما با زیرنویس زبان بومی آن کشور پخش می‌شود. بنابراین مردم چنین کشورهایی از سنین کم کودکی تقریبا تمام برنامه‌های تلویزیونی خود را به زبان انگلیسی تماشا می‌کنند که البته این موضوع هم‌راستا با سیستم آموزشی در این کشورها است. تکرار مهم‌ترین اصل در یادگیری است و این اصل در یادگیری زبان نیز صدق می‌کند. تصور کنید روزانه چند ساعت گوش و چشم شما در معرض و خدمت زبان دلخواهی باشد که سعی در یادگیری آن دارید؛ نتیجه قطعا مثبت خواهد بود.

بهانه‌ای برای شروع نکردن وجود ندارد

تصور کنید اگر چنین امکانی در تمام کشورهای دنیا وجود داشت چه تحولی در سطح دانش زبانی افراد رخ می‌داد!؟ در کشورهایی که از لحاظ سیستم آموزشی، بخصوص در حوزه آموزش زبان‌ انگلیسی همچنان دچار نواقصی هستند، زبان آموزان بسیاری را می‌بینید که هنگامی‌که به آن‌ها پیشنهاد می‌دهید تا از فیلم و سریال‌های انگلیسی زبان دوبله نشده برای تقویت مهارت‌های زبانی خود کمک بگیرند، با بهانه‌هایی از جنس اینکه «هنوز برای دیدن سریال‌های زبان انگلیسی آماده نیستم؛ باید بیشتر مطالعه کنم تا بتوانم به زودی سریال‌ها و فیلم‌های انگلیسی زبان را ببینم» مواجه می‌شوید. اما همه‌ی این‌ها بهانه‌ای برای شروع نکردن است.

هر زبان آموزی از هر زمانی می تواند شروع به تماشای فیلم و سریال مناسب سطح خود کند و از زیرنویس به زبان مادری خود تا جایی که به روند یادگیری زبانش لطمه‌ای وارد نکند، کمک بگیرد. هرچقدر به تکرار این کار ممارست داشته باشید، به همان میزان در یادگیری زبان پیشرفت خواهید کرد. در مراحل بعدی می توانید فیلم و سریال مورد علاقه خود را با زیرنویس انگلیسی و سپس بدون هیچ‌گونه زیرنویسی تماشا کنید.

بزرگترین منبع فیلم و سریال در اختیار زبان‌آموزان زبان انگلیسی

محصولات سینمایی و تلویزیونی هالیوود بزرگترین منبع یادگیری برای زبان آموزان زبان انگلیسی

در همین راستا بزرگترین امتیازی که نصیب زبان آموزان زبان انگلیسی می‌شود این است که عظیم‌ترین کمپانی تولیدکننده فیلم و سریال دنیا خانواده هالیوود است که زبان تولیدات آن انگلیسی است. در واقع بزرگترین منبع آموزش زبان در اختیار زبان آموزان زبان انگلیسی است.

سریال‌هایی که می توانند به شما در فراگیری زبان انگلیسی و تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری کمک کنند بسیارند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم از ژانرهای مختلف و برای سلایق گوناگون به معرفی 10 سریال برای تقویت توانایی‌های زبان انگلیسی شما بپردازیم. در ادامه با ما در معرفی سریال‌ها همراه باشید.

10 سریالی که شما را عاشق یادگیری زبان انگلیسی می کند


توجه داشته باشید که ما با در نظر گرفتن سلایق گوناگون و میزان محبوبیت سریال‌ها در دنیا به معرفی 10 سریال انگلیسی زبان پرداخته‌ایم. نکته حائز اهمیت این است که عامل اصلی در انتخاب یک سریال این است که شما به آن علاقه داشته باشید و از دیدن چندباره آن لذت ببرید. در واقع سریالی برای آموزش زبان انگلیسی به شما کمک خواهد کرد که هر نظر برای شما جذاب و گیرا باشد. قطعا برای تمام سریال‌هایی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، در سایت‌های گوناگون، زیرنویس فارسی و انگلیسی پیدا خواهید کرد. پس از این جهت جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

دقت داشته باشید که به این لیست ده تایی به چشم یک مرجع نگاه کنید. ابتدا سطح دانش زبانی پیشنهادی مورد نیاز برای تماشای هر یک از سریال‌ها و درون مایه و ژانر آن‌ها را در نظر بگیرید. سپس در مورد هر کدام از این پیشنهادها که شما را بیشتر جذب خود کرد بخوانید. بعد از انتخاب یک یا دوتا از این پیشنهادها وقت را تلف نکنید و هر چه زودتر برای دانلود قسمت‌های آن‌ها از سایت‌های موجود اقدام کنید. برای تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری خود در زبان انگلیسی هیچ فرصتی را از دست ندهید؛ بهترین زمان برای تقویت مهارت‌های زبان همین حالا است.

  • سریال Adventure Time

Aventure Time انیمیشنی به ظاهر ساده با ارجاعاتی پیچیده

سطح زبان : Beginner
ژانر و درون مایه: کمدی، ماجراجویانه و فانتزی
برای لذت بردن از این انیمیشن باید قوه تخیل خوبی داشته باشید. شاید این انیمیشن خط داستانی قوی نداشته باشد، اما همچنان گزینه خوبی برای تقویت زبان انگلیسی است. این انیمیشن موفق به دریافت جوایز متعددی شده است و اگرچه به ظاهر یک کارتون است اما یک کارتون بچگانه نیست. در این سریال به ارجاعات جالب و پیچیده ای برخواهید خورد که در پس ظاهر ساده‌ی این انیمیشن پنهان شده است. نکته مثبت دیگری که شاید در مورد این انیمیشن برای تقویت زبان انگلیسی شما حائر اهمیت باشد این است که هر قسمت این انیمیشن بین 5 تا 10 دقیقه است. همین کوتاهی هر قسمت باعث می‌شود تا بتوانید از این ببعد از وقت‌های مرده خود برای تماشای این سریال استفاده کنید. علاوه بر این کوتاه بودن هر قسمت، شما را به تماشای مکرر آن برای فهم هر چه بهتر مکالمات ترغیب می‌کند.

  • سریال Modern Family

«خانواده مدرن» روایتگر جریان تغییرات یک خانواده سنتی امریکایی

سطح زبان : Lower Intermediate
ژانر و درون مایه : کمدی
«خانواده مدرن» سریالی فوق العاده از جریان تغییرات یک خانواده سنتی امریکایی است. داستان این مجموعه روایتگر خانواده‌ای متشکل از پدر بزرگ با نام جِی که همسری کلمبیایی و جوان دارد که همچنان با فرهنگ امریکایی همگن نشده است. زن پدربزرگ پسری احساساتی و عاشق شعر و شاعری دارد و خود پدربزرگ یک دختر و یک پسر دارد که بخشی از داستان این سریال را شکل می دهند. پسر جِی با شریک زندگی خود یک کودک ویتنامی را به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند. دختر جِی با مردی شوخ و کمی لوده و کم عقل ازدواج کرده است و سه فرزند دارند که هر کدام خصوصیت اخلاقی کاملا متفاوتی دارند. همین تعدد شخصیت‌ها و تفاوت خلقی آن‌ها با یک دیگر خط داستانی این سریال را جذاب می‌کند. این سریال علاوه بر آشنا کردن شما با حجم زیادی از لغات کاربردی، نمای خوبی را از فرهنگ امریکایی در پیش روی تماشاگر روشن می‌کند و سیر تحول سبک زندگی در خانواده‌های امریکایی را بخوبی به نمایش می‌گذارد.

  • سریال Friends

کوتاه بودن قسمت‌های هر سریال برای تکرار و تمرین برو روی هر قسمت برای افرادی که به تازگی شروع به تماشای سریال کرده‌اند، مزیت بزرگی است.

سطح زبان : Intermediate
ژانر و درون مایه : سیتکام، کمدی
سریال فرندز یا همان دوستان یک سیتکام امریکایی است که به مدت 10 سال از سال 1994 تا 2004 در تلویزیون امریکا پخش می‌شد. به عقیده‌ی بسیاری این سریال کمدی که هر قسمت آن حدود 20 تا 25 دقیقه است بهترین سیتکامی است که تا به امروز ساخته شده است. افتخارات و جوایز بسیاری در ده سال پخش این سریال عاید فرندز شد.
داستان فرندز حول 6 شخصیت اصلی سریال و ماجراهای کمیک هر کدام رخ می‌دهد. در مورد این سریال نیز کوتاه بودن قسمت‌ها برای کسانی که تازه شروع به سریال دیدن و استفاده از این روش برای تقویت زبان انگلیسی خود کرده اند یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید.

  • سریال The Big Bang Theory

    سریال The Big Bang Theory یک کمدی با درون مایه علمی

سطح زبان : Intermediate
ژانر و درون مایه : سیتکام، کمدی، علمی
این سریال نیز مانند سریال فرندز یک سیتکام است که طول هر قسمت آن 20 تا 25 دقیقه است. در واقع سریال «نظریه انفجار بزر» چند سال پس از اتمام سریال فرندز پخش شد. در این سریال نیز خط داستانی متمرکز بر داستان زندگی 5 شخصیت شکل می‌گیرد. شخصیت‌های متضاد و دوستی و همنشینی آن‌ها مدام خالق موقعیت‌های طنز می‌شود و شما را به خنده وامی‌دارد. از آنجایی که دورن مایه این سریال حول محور علمی متمرکز است، تعداد زیادی از افراد مشهور و برجسته حوزه‌ی علمی بعنوان ستارگان افتخاری در قسمت‌هایی از سریال حضور پیدا می‌کنند. برای مثال جورج اسموث از چهره‌های برجسته حوزه فیزیک نجوم در فصل دوم این سریال به نقش آفرینی می‌پردازد. همچنین در فصل هشتم در قالب ویدئو کنفرانس شاهد حضور استیون هاوکین در سریال هستیم.

  • سریال Dexter

    مخاطب با تماشای این سریال در تک تک دقایق و صحنه به صحنه آن را برای پی بردن به آنچه قرار است در ادامه رخ دهد دنبال می‌کند

سطح زبان : Intermediate
ژانر و درون مایه : قتل، جرم و جنایت، وحشت و تعلیق
سریال دکستر یک درام هیجان انگیز و با فضایی پر التهاب است. محوریت داستان این سریال شخصیتی بنام دکستر است که در سنین جوانی و از زمانی به قتل رسیدن مادرش، انگیزه‌ای قوی برای به قتل رساندن مردم در خود پیدا می‌کند. ناپدری او که یکی از نیروهای پلیس است به او می‌گوید تا از این انگیزه وحشتناک باید در جهت درستی استفاده کند و تنها قاتلانی را که بدون دلیل موجهی دست به قتل دیگران زده‌اند به دام مرگ بکشد؛ قاتلانی که کاملا از گناهکار بودنشان مطمئن است. دکستر اغلب برای اطمینان پیدا کردن از این که قربانیانش مجرمانی جانی و خطرناک هستند به سختی می‌افتد.

اگر چه مخاطب از قصد دکستر برای کشتن مجرمان با خبر است و شاید دکستر را مجری عدالت بداند اما حقیقتا این سریال یکی از تیره‌ترین مجموعه‌های نمایشی صنعت سریال‌سازی امریکا است. مخاطب با تماشای این سریال در تک تک دقایق و صحنه به صحنه آن را برای پی بردن به آنچه قرار است در ادامه رخ دهد دنبال می‌کند. بخش هیجان‌انگیز دیگر این سریال گره‌های داستانی و متعاقبا گره‌گشایی های آن است.

  • سریال (The Office (American Version

    بهترین جنبه‌ی تماشای سریال‌های انگلیسی زبان این است که شما در واقع زبانی که در مناسبات روزانه بکار می‌آیند را فرامی‌گیرید

سطح زبان : Intermediate
ژانر و درون مایه : کمدی، مستندنما
سریال آفیس یک ماکیومنتری کمدی است. ماکیومنتری یا مستدنما ژانری است که در آن وقایع نه لزوما واقعی را در قالب مستند واقعی برای مخاطب تصویر می‌کند. خط روایی سریال آفیس با محوریت زندگی روزمره کارکنان یک اداره است. این سریال از سال 2005 تا سال 2013 در 9 فصل لز شبکه ان.بی.سی. پخش شد. ورژن امریکایی این سریال اگرچه اقتباسی از یک نسخه‌ی بریتانیایی بود اما بخاطر بازیگران ستاره و با پیشینه موفق در ژانر کمدی با اقبال روبرو شد. اگر چه این سریال کمدی به پایان رسیده است اما احتمالاتی برای ساخت ادامه این مجموعه وجود دارد. هر قسمت از این سریال بین 20 تا 40 دقیقه است. لزم به ذکر است که این سریال در سال‌های ساخت خود موفق به کسب جوایز متعددی شد؛ استیو کرل یکی از بازیگران این سریال برای نقش آفرینی خود توانست جایزه گولدن گلوب را از آن خود کند.

  • سریال Breaking Bad

    تکرار مهم‌ترین اصل در یادگیری است و این اصل در یادگیری زبان نیز صدق می‌کند

سطح زبان : Upper Intermediate
ژانر و درون مایه : درام، مواد مخدر، جرم و جنایت
احتمالا اگر حتی این سریال را ندیده باشید حتما نام آن به گوشتان خورده است. سریال Breaking Bad یکی از بهترین و محبوب‎ترین سریال‌های تمام ادوار شناخته شده است. داستان این سریال در مورد یک معلم شیمی دوره دبیرستان بنام والت است که متوجه می‌شود به سرطان ریه مبتلا شده است. والت برای تامین مخارج خانه و خانواده و هزینه‌های درمانی خود تصمیم می‌گیرد با همکاری یک از شاگردان سابق خود دست به ساخت و فروش متامفتامین یا همان شیشه بزند.

این سریال در نوع خودش بی‌رقیب است. Breaking Bad خط داستانی فوق العاده‌ای دارد و وقایع داستانی آن شما را به وجد می‌آورد. این سریال از سوی ثبت رکوردهای جهانی گینس عنوان بهترین سریال تمام ادوار را از آن خود کرده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر تا به امروز این سریال را تماشا نکرده‌اید وقت را بیش از این تلف نکنید.

  • سریال The Simpsons

    سیمپسون‌ها روایتی طعنه‌آمیز از زندگی طبقه کارگر امریکایی است

سطح زبان : Upper Intermediate
ژانر و درون مایه : کمدی، هجویه
سریال «خانواده سیپسون» یک سیتکام انیمیشنی است که قریب به 32 سال از ساخت اولین قسمت آن می گذرد و تا به امروز 673 قسمت از آن پخش شده است. خانواده سیمپسون طولانی ترین سیتکام امریکایی است که تا به امروز ساخته شده است. سیمپسون‌ها روایتی طعنه‌آمیز از زندگی طبقه کارگر امریکایی است. در واقع داستان این انیمیشن سریالی برداشتی کنایه‌آمیز از فرهنگ و جامعه امریکایی، رسانه و وضعیت انسان‌ها در امریکای امروزی است.

هر کدام از شخصیت‌های اصلی و فرعی این سریال نماینده هویت‌ها و الگوهای رفتاری مردم امریکا هستند. برای مثال مارج که مادر خانواده است نماینده غالب مادران در امریکا است. شخصیت‌ها و رفتارهای «خانواده سیمپسون» شما را به وجد آورند. بیشتر مواقع مخاطب با دیدن صحنه‌های هر قسمت در حال خندیدن است اما اغلب این خنده‌ها آمیخته با تلخی است.

درست است که در نگاه اول این سریال طولانی بنظر برسد و دنبال کردن آن از حالا دشوار، اما بیاد داشته باشید خط روایی این انیمیشن بدلیل همسو بودن با مسائل روز کمک شایانی به جذب مخاطب خود می‌کند. علاوه بر این سیتکام‌ها عموما از قسمت‌‌های کوتاهی تشکیل می‌‌شوند که همین موضوع باعث ایجاد رغبت در بیننده می‌کند.

  • سریال Sherlock

    شرلوک اقتباسی مدرن از داستان شرلوک هولمز کارگاه لندنی

سطح زبان : Advanced
ژانر و درون مایه : درام، رمزآلود، جرم و جنایت
سریال شرلوک اقتباسی مدرن از شخصیت سری داستان‌های شرلوک هولمز است. هولمز سریال شرلوک در کنار دوست و همکاری قدیمی خود دکتر واتسون از تکنولوژی مدرن برای حل معماهای جنایی استفاده می‌کند. این دو نفر برای سخت‌ترین و پیچیده‌ترین پرونده‌های جنایی لندن تلاش می کنند و سعی می‌کنند بزرگترین و قدیمی‌ترین دشمن خود را که یک نابغه جنایتکار بنام جیم موریارتی است را مغلوب خود کنند.

اگر از درون مایه‌های رمز آلود و داستان‌هایی که شما را وادار به حدس زدن وقایع آتی خود می‌کنند لذت می‌برید، سریال شرلوک می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. قسمت‌های این سریال کمی طولانی هستند و نیاز است تا زمان بیشتری صرف تماشای آن کنید (هر قسمت حدود 90 دقیقه است) اما قطعا این سریال ارزشش را دارد که این زمان را صرفش کنید. در ضمن توجه داشته باشید که لهجه انگلیسی این سریال بریتیش است.

  • سریال Game of Thrones

اگر آدم خیالپردازی هستید و از فیلم‌‌هایی مانند «ارباب حلقه‌ها» لذت می‌برید احتمالا از سریال «بازی تاج و تخت» نیز خوشتان خواهد آمد

سطح زبان : Advanced
ژانر و دورن مایه : درام، اکشن، فانتزی، افسانه و اساطیر
سریال Game of Thrones که در بین ایرانی‌ها با عنوان «بازی تاج و تخت» شناخته می‌شود یکی از محبوب‌ترین و خوش‌ساخت‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی بریتانیا است که از مجموعه کتاب‌های نغمه یخ و آتش نوشته جورج آر.آر. مارتین اقتباس شده است. اگر از طرفداران داستان‌های اکشن، فانتزی، عشقی، تاریخی و گره‌های بی نظیر داستانی هستید، بهترین گزینه برای شما همین سریال بازی تاج و تخت است. داستان بازی تاج و تخت در سرزمین وستروس و در عصری مانند قرون وسطی ورق می‌خورد.

تمام وقایع این سریال حول محور شخصیت‌هایی اتفاق می‌افتد که با استادی تمام ساخته و پرداخته شده‌اند و «بازی» همان جنگ بر قدرت‌های محلی بر سر تصاحب تخت آهنین وستروس است. خط داستانی این سریال در هر قسمت به گونه‌ای است که بیننده در پایان هر قسمت تشنه می‌ماند. اگرچه هر کدام از قسمت‌های این سریال 60 دقیقه است و طرح داستان آن دارای پیچیدگی‌هایی است اما روایت قوی و کارگردانی ماهرانه این مجموعه سبب شده است تا افراد از هر قشری و هر سنی شیفته‌ این سریال شوند.

اگر اهل تخیل و خیالپردازی هستید و از کتاب‌ها و فیلم‌‌هایی مانند «ارباب حلقه‌ها» یا حتی از نمونه‌های اساطیری مانند «ایلیاد» و «اودیسه» نوشته هومر لذت می‌برید به احتمال زیاد از سریال «بازی تاج و تخت» نیز خوشتان خواهد آمد اما اگر ذائقه‌ای نزدیک به فضاهای رئال دارید ممکن است این سریال از نظر فضاسازی جذبتان نکند.
برای کسانی که به لهجه بریتیش علاقه دارند باید بدانند که این سریال از ساخته‌های بریتانیایی است و تمام بازیگران آن به لهجه بریتیش صحبت می‌کنند.

سخن آخر

بهره گرفتن از نمایش‌های تلویزیونی‌، سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی روشی فوق‌العاده و در عین حال سرگرم‌کننده برای یادگیری زبان انگلیسی است؛ روشی که با آن انگلیسی واقعی را فرا خواهید گرفت. با یکی از سریال‌‌هایی که شما را جذب می‌کند شروع کنید و از ابتدا تا انتهای آن را دنبال کنید.

بیاد داشته باشید که حین تماشای سریال ممکن است تمام دیالوگ‌ و ریزه‌کاری‌های داستان را متوجه نشوید که اصلا مهم نیست. شما در ابتدای راه هستید؛ تنها سعی کنید یک تصویر کلی از آنچه در داستان سریال در حال رخ دادن است در ذهنتان بپرورانید. این روش همیشه و برای هر شخصی با هر سطح از دانش زبانی جواب داده است. در کنار تماشای سرگرم‌کننده سریال تکنیک‌ها و تمرین‌هایی وجود دارد تا لذت خود را با آموزش همراه کنید. این کار باعث می‌شود سطح دانش زبانی شما ارتقا پیدا کند. هرچه بیشتر خود را در معرض این روش قرار دهید سریع‌تر به نتیجه می‌رسید.

در آخر در نظر داشته باشید که تمام سریال‌هایی که در این لیست ده‌تایی آورده شده است، حتی اگر به لحاظ موضوع و ژانر مورد پسند شما واقع نشد، می توانید بعدها از آن‌ها برای گسترش دایره‌ لغات و تقویت ساختار جملاتی که به کار می‌برید استفاده کنید.
تمام سریال‌های نام برده شده در این مقاله با نقدهای مثبتی در دنیای فیلم و سریال و از سوی سایت‌های معتبر مواجه شده‌اند. درواقع با تماشای هر کدام از این سریال‌ها علاوه بر تقویت زبان خود با نمونه‌ای عالی از ساخته‌های دنیا فیلم و سریال آشنا شده‌اید.

برچسب ها

آناهیتا جانبزرگی

مدرس آیلتس مسلط به کتاب های Mindset , Speak Out و کتاب Ready for IELTS

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن