برترین
موضوعات داغ

ChatGPT چیست؟ – آنچه باید درباره چت جی پی تی بدانید

چت جی پی تی (ChatGPT) جدیدترین «مدل زبانی» (Language Model) مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط مجموعه OpenAI به حساب می‌آید. این مطلب، راهنمایی جامع برای نحوه استفاده از دستیار مجازی Chat GPT است. در این نوشته ابتدا به این پرسش پاسخ می‌دهیم که ChatGPT چیست و سپس پیرامون چگونگی دسترسی و نحوه استفاده از چت جی پی تی در ایران، چگونگی شروع به کار با آن، کاربردهای اصلی و مهم ChatGPT و فواید آن خواهید آموخت. شما با مطالعه این مطلب یاد خواهید گرفت که چطور از ChatGPT به نفع خود و برای پیشرفت در حوزه فعالیت خود استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. همچنین مثال‌هایی را برای استفاده از چت‌جی‌پی‌تی به زبان فارسی هم ارائه داده‌ایم.

همچنین در این مطلب این مسئله شرح داده می‌شود که برخی از نقاط ضعف ChatGPT چیست و آینده هوش مصنوعی به این شیوه احتمالاً به چه شکل خواهد بود.

ChatGPT چیست ؟

ChatGPT در حقیقت یک Chatbot یا چت ربات بوده که بر اساس هوش مصنوعی ساخته شده است. سازنده‌ این Chatbot شرکت OpenAl بوده که خود استارتاپی است که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن است. هوش مصنوعی ChatGPT بر اساس GPT-3.5 توسعه یافته است. این هوش مصنوعی قابلیت مکالمه داشته و می‌تواند متون قابل فهمی را برای انسان تولید کند.

اساساً، ChatGPT یک «چت‌بات» (Chatbot) مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند هر سوالی را جواب دهد. چت جی پی تی می‌تواند موضوع‌ها و مباحث پیچیده‌ای را در حوزه‌های تخصصی مختلف مثل فیزیک، ریاضی و برنامه نویسی درک کند.

بات پاسخگوی ChatGPT می‌تواند مسائل پیچیده در سطح دانشگاهی را حل کند، همچنین مطالب وبلاگی تولید کند، متن آهنگ بسازد، صفحات HTML ایجاد کند و سایر مواردی از این دست را انجام دهد.

تا حدودی متوجه شدیم که ChatGPT چیست و البته با مطالعه این مقاله تا انتها نکات مهم بسیار بیشتری را هم در ارتباط با Chat GPT خواهیم آموخت، اما بهتر است ابتدا به نحوه شروع استفاده از ChatGPT بپردازیم تا افرادی که می‌خواهند آن را امتحان کنند سریع‌تر بتوانند این کار را انجام دهند.

آنچه که Chat GPT از سایر ربات‌ها متمایز می‌کند

Chat GPT از ویژگی‌های منحصر و متفاوتی نسبت به بسیاری از ربات‌ها برخوردار است. جفری وانگ، مدیر ارشد نوآوری جهانی در شرکت خدمات حرفه‌ای EY در رابطه با کارکرد این ربات به CNBC گفته است: آنچه که باعث شده است تا این ربات هیجان‌انگیز شود این است که اکثر پاسخ‌ها بیشتر و بیشتر شبیه پاسخ‌های انسان هستند. به عبارتی پاسخ‌ها بسیار به واقعیت نزدیک هستند. این ویژگی به دلیل برخورداری Chat GPT از داده‌های عظیم است. قابلیتی که پیش از این در سایر ربات‌ها یا یارانه‌ها وجود نداشت.

ربات Chat GPT، از لحاظ پردازش زبان نیز ویژگی متفاوتی نسبت به سایر ربات‌ها دارد. چنانچه این ربات با 175 میلیارد پارامتر، لقب بزرگترین و قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی را از نظر پردازش زبان از آن خود کرده است. یکی دیگر از مواردی که ChatGPT را متمایز می‌کند این است که این ربات توانایی ثبت و پاسخ‌دهی سوالات را به صورت منظم در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف دارد.

کاربرد ChatGPT چیست؟

از آن‌جایی که ChatGPT قادر است انواع متون نوشتاری را تولید کرده و قادر به پاسخگویی انواع سوالات در زمینه‌ برنامه‌نویسی، فیزیک، ریاضی و… می‌باشد، بدیهی است که بتوان از آن برای سهولت بخشیدن به انجام بسیاری از امور استفاده کرد. از جمله کاربردهای ChatGPT می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • نوشتن رزومه و نامه‌ پوششی جهت یافتن شغل
  • توضیح موضوعات پیچیده از جمله مفاهیمی مانند ماده‌ تاریک یا کرمچاله به زبان ساده
  • حل کردن گام به گام مسائل پیچیده‌ ریاضی
  • قابلیت نوشتن موسیقی در سبک‌های مختلف به واسطه‌ تفکر خلاق
  • کمک به کدنویسی و برطرف کردن مشکلات به وجود آمده در روند برنامه‌نویسی
  • قابلیت تولید محتوا به چند زبان مختلف با حفظ تن و لحن محتوا
  • کمک به آماده‌سازی افراد برای مصاحبه‌های شغلی با ایجاد سناریوهای فرضی مصاحبه و ارائه‌ سوالات احتمالی
  • قابلیت مقاله‌نویسی درباره‌ تمامی موضوعات
  • همراهی در چت
  • خلاصه کردن متون مختلف
  • سرعت بخشیدن به امور در صنعت بازاریابی با نوشتن توضیح محصولات، تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی مختلف مربوط به کار، ارائه‌ خدمات باکیفیت به مشتریان، تعامل با مشتریان، تحقیق و بررسی محتوا، ساخت متون تبلیغاتی جذاب، کمک به انتخاب نام وبلاگ یا پادکست و کدنویسی در تبلیغات

چگونه از ChatGPT استفاده کنیم؟

حال که با ChatGPT آشنا شده و کاربردهای آن را دانستیم نوبت به آن می‌رسد تا نحوه‌ استفاده از این هوش مصنوعی جذاب و شگفت‌انگیز را بررسی کنیم. جهت استفاده از چت جی‌ پی‌ تی نیازی به دانلود برنامه‌های ChatGPT وجود نداشته و می‌توان از طریق مرورگر این هوش مصنوعی را مورد استفاده قرار داد. اگرچه امکان دانلود ChatGPT از طریق گیت‌هاب نیز وجود دارد، اما به واسطه‌ اینکه وب سایت OpenAL این Chatbot را به آسانی در اختیار شما قرار داده است، نیازی به دانلود آن نیست.

پس از ورود به وب سایت OpenAL لازم است تا یک حساب OpenAL داشته و یا در وب سایت مربوطه یک حساب OpenAL بسازید. با این حال امکان استفاده از ChatGPT با حساب مایکروسافت یا گوگل نیز امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است که علاوه بر حساب گوگل یا مایکروسافت می‌توان با استفاده از شماره تلفن همراه و ایمیل نیز نسبت به ساخت حساب در وب سایت OpenAL اقدام کرد.

زمانی که ایمیل خود را در وب‌ سایت اپل یا OpenAL وارد می‌کنید، این وب سایت ایمیلی برای شما فرستاده که درون آن لینکی قرار داده شده است. با استفاده از آن لینک می‌توان حساب ساخته شده را تایید کرد. پس از آن لازم است تا شماره تلفن خود را وارد کنید که البته این وب سایت از شماره‌های ایران پشتیبانی نمی‌کند. زمانی که شماره تلفن وارد شد پس از مدت کوتاهی کدی برای شما ارسال شده که با وارد کردن آن کد در وب سایت عملیات ثبت‌نام به پایان می‌رسد و پس از آن شما می‌توانید به راحتی وارد صفحه‌ ChatGPT شوید. زمانی که وارد صفحه‌ اصلی ChatGPT می‌شوید با رابط کاربری ساده‌ای مواجه هستید که در آن یک بخش مخصوص نوشتن درخواست کاربران تعبیه شده و بخشی نیز برای نمایش نتایج قرار داده شده است. پس از بیان هر سؤال و پاسخگویی آن توسط ChatGPT شما می‌توانید همچنان متناسب با پاسخ داده شده سوالات دیگری پرسیده و به نحوی به مکالمه ادامه دهید.

کاربران ایرانی چگونه باید از ChatGPT استفاده کنند؟

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، وب سایت OpenAl برای ساخت حساب و دسترسی به ChatGPT شماره‌های ایران را پشتیبانی نمی‌کند. از این رو کاربرانی که از داخل ایران قصد استفاده از ChatGPT را دارند باید از ابزارهای تغییر آی‌ پی استفاده کنند. همچنین برای دسترسی به شماره‌ تلفنی که OpenAl از آن پشتیبانی کند، باید به سراغ شماره‌های مجازی بروند. سرویس‌های مختلفی برای دریافت شماره‌ مجازی وجود داشته که از جمله این سرویس‌ها می‌توان به نامبرلند اشاره کرد.

با استفاده از این سرویس شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای به عنوان اجاره‌ شماره تلفن، یک شماره‌ عادی را دریافت کرده و برای ورود به سرویس‌ها یا وب‌ سایت‌هایی که از شماره‌های ایران پشتیبانی نمی‌کنند از آن استفاده کنید. پس از تغییر آی‌ پی و وارد کردن شماره‌ مجازی به وب سایت OpenAl می‌توانید روند ساخت حساب و ورود به ChatGPT را تکمیل کرده و به این ترتیب دیگر مشکلی بابت ورود به ChatGPT از ایران نداشته باشید.

مزایا و معایب ChatGPT چیست ؟

دستیار مجازی ChatGPT یک مدل زبانی ستودنی و قابل ستایش است که می‌تواند به گونه‌ای منحصربفرد و بی‌مانند متن و کدهای برنامه نویسی تولید کند. چت جی پی تی در یافتن پاسخ برای سوالاتِ چالش‌بر انگیز، به خوبی عمل می‌کند و می‌تواند پاسخ‌ها را به گونه‌ای متقاعد‌کننده و باورپذیر ارائه دهد.

اما مشابه پیشینیانش، فناوری ChatGPT همچنان دارای ایرادها و کاستی‌هایی هم هست. این محدودیت‌ها به خوبی توسط گروه OpenAI شناسایی شده‌اند و این گروه به معایب ChatGPT را در صفحه مربوطه در وب‌سایت OpenAI اشاره کرده است. در ادامه این بخش ابتدا به مزایا و سپس به معایب Chat GPT پرداخته می‌شود.

مزایای Chat GPT چیست ؟

در ادامه این بخش مهم‌ترین مزایای ChatGPT فهرست شده‌ است.

  • چت جی پی تی درکی عمیق را نه تنها از زبان نوشتاری، بلکه نسبت به زبان‌های برنامه نویسی نیز ارائه می‌دهد. ChatGPT می‌تواند چالش‌ها و مسائل کد نویسی را حل کند و حتی برخی از اثبات‌های ریاضی را هم می‌تواند انجام دهد.
  • چت‌بات یا ربات گفتگویChat GPT‌ امکان مکالمه با هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای بی‌نقص و طبیعی فراهم می‌کند.
  • استفاده از فناوری ChatGPT حداقل در زمان انتشار این مطلب رایگان است و تنها نیاز به ثبت‌نام (با شماره موبایل غیرایرانی) وجود دارد.
  • اگرچه چت جی پی تی هنوز به بلوغ کامل و لازم نرسیده، اما در هر صورت همچنان بسیار قابل تحسین و واقعاً امیدوار‌کننده است.
  • Chat GPT چت‌باتی زیرک، تطبیق‌پذیر و چندمنظوره است که می‌توان از آن به عنوان دستیار هوش مصنوعی برای تسهیل فرایند تولید محتوا و حتی به منظور بهبود جریان‌های کاری توسعه نرم‌افزار استفاده کرد.

معایب ChatGPT چیست ؟

در این بخش بارزترین نقاط ضعف و معایب ChatGPT را فهرست کرده‌ایم.

  • چت جی پی تی لحن بیان متقاعدکننده‌ای دارد، حتی وقتی در حقیقت اشتباه می‌کند. در واقع ممکن است ChatGPT پاسخی را تولید کند که درست به نظر می‌رسد، اما در واقعیت چنین نیست. بسته به سطح دانش کاربر، ممکن است تشخیص این مسئله دشوار باشد. تجزیه و تحلیل جواب‌های Chat GPT برای اینکه بفهمیم چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه است، امری زمان‌بر خواهد بود.
  • اگر زیاد از ChatGPT استفاده کنید، متوجه الگوها و اصطلاحات خاصی خواهید شد که در متن تکرار می‌شوند. این ممکن است به تولید محتوای تکراری بیانجامد یا محتوایی ارائه شود که به لحاظ ساختاری خودش را تکرار می‌کند.
  • گاهی اوقات چت جی پی تی از کار باز می‌ایستد یا به اصطلاح قفل می‌کند (فریز می‌شود) و به وضوح نمی‌داند چطور به سوالات شما پاسخ بدهد. اما با تغییر یکی دو کلمه در سؤال، در نهایت پاسخی را تولید خواهد کرد.
  • به لطف رایگان بودنش، تقاضای بالایی برای استفاده از ChatGPT وجود دارد، این مسئله می‌تواند به از دسترس خارج شدن ChatGPT به دلیل حجم زیاد درخواست منجر شود یا سرعت عمل آن را با اختلال همراه کند (ممکن است پیش از آنکه بتوانیم آن را تست کنیم ناچار شویم تا ۴ ساعت منتظر بمانیم، البته منطقی است که OpenAI نسبت به میزان تقاضا منابع محاسباتی و ظرفیت ChatGPT را افزایش دهد).
  • به طور کلی، چت جی پی تی به تازگی ارائه شده است و به هیچ وجه حتی نزدیک به شکل نهایی خودش هم نیست. ممکن است Chat GPT دارای سوگیری‌هایی باشد و جانبدارانه عمل کند، هنوز نمی‌تواند برای شفاف‌سازی پرسش‌های ما سؤال بپرسد و همچنین ممکن است خروجی‌های طول و درازی را ارائه دهد.
  • ChatGPT در ایران به سادگی قابل دسترس نیست و مانند بسیاری از خدمات خارجی تحت تحریم یا شاید هم فیلترینگ قرار دارد و برای استفاده از آن به ناچار باید از روش‌های مختلف دور زدن محدودیت‌ها استفاده کرد.

کاربرد های Chat GPT چیست ؟

دستیار هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند برنامه نویسی کند و کد بنویسد، معادلات ریاضی را حل کند و به طور کلی هر نوعی از محتوای مبتنی بر متن را تولید کند. در این بخش به برخی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین موارد استفاده و کاربردهای ChatGPT پرداخته شده است. ابتدا این کاربردها را در ادامه تنها فهرست کرده‌ایم و سپس هر کدام را در بخش‌هایی جداگانه تا حد امکان به طور جامع شرح می‌دهیم.

  • حل مسائل برنامه نویسی
  • نوشتن پست‌های وبلاگی
  • جستجوی اطلاعات
  • کاربردی بودن Chat GPT در خصوص همه موارد متنی
برچسب ها

حمیدرضا تاجیک

Reading , Listening , New method of teaching with AI , Free Discussion

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن