برترین

نحوه نوشتن رزومه انگلیسی (CV)

نوشتن رزومه به زبان انگلیسی می‌تواند بسیار متفاوت از زبان خودتان باشد و حتی چالش‌های متفاوتی داشته باشد. اولین و مهم‌ترین قدم برای نوشتن رزومه به زبان انگلیسی نیز این است که از قبل تمام اطلاعات و نیازمندی‌های رزومه را آماده کنید و برای این کار زمان بگذارید. یادداشت برداری در مورد سوابق شغلی، تحصیلات، و سایر دستاوردها و مهارت‌ها، به شما کمک می‌کند تا رزومه‌ای کامل و حرفه‌ای آماده کنید و این همان چیزی است که برای به دست آوردن شغل دلخواه خود نیاز دارید. این یک کار نسبتاً دشوار است که ممکن است حدود دو ساعت طول بکشد، بنابراین زمان خود را برای آماده کردن رزومه به زبان انگلیسی خالی بگذارید تا دغدغه فکری نداشته باشید و کاری حرفه‌ای انجام دهید.

تفاوت سی‌ ­وی (CV) و رزومه چیست؟

آیا شما به نوشتن رزومه نیاز دارید یا سی وی؟ تفاوت سی وی (CV) و رزومه چیست؟

شاید متوجه شده باشید که وقتی برای یافتن شغل یا پذیرش در یک دانشگاه بین­‌المللی اقدام می­‌کنید، برخی از موسسات CV و برخی دیگر از شما رزومه می­‌خواهند.

  • در تمام کشورهای اروپایی، رزومه و سی ‌وی در واقع یکسان هستند و می­‌توانند با یکدیگر جایگزین شوند. بنابراین اگر موسسه‌­ای در اروپا درخواست CV داشته باشد، باید بدانید که این همان رزومه است.
  • اگر برای پیدا کردن شغل، دانشگاه مناسب و یا مهاجرت برای ایالات متحده آمریکا اقدام می­‌کنید، رزومه خلاصه یک صفحه‌ای از تجربه و سابقه کاری شماست. در صورتی که سی وی، شامل تمام تجربیات دانشگاهی و کاری، مقالات و موارد دیگر است.
  • تفاوت اصلی رزومه و سی وی در این است که رزومه حدود یک صفحه می‌­باشد(حداکثر دو صفحه)، در حالی که CV می­‌تواند طولانی‌­تر باشد.
  • رزومه برای یافتن همه انواع شغل­‌ها به کاربرده می­‌شود، اما از سی وی برای اخذ پذیرش در دانشگاه­ها استفاده می‌­شود.
  • رزومه متناسب با شغل خاصی است که برای آن اقدام می­‌کنید، در صورتی که CV یک مرور کلی است.

سی وی (CV) چیست؟

سی وی (CV) ، مخفف کلمه “Curriculum Vitae” و یک مدرک شخصی است که برای نشان دادن توانایی­‌ها و تجربیات خود به کارفرمایان یا اساتید دانشگاهی در کشورهای خارجی، مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این مدرک باید بیانگر سابقه حرفه‌ای، مهارت­‌ها، توانایی‌­ها و دستاوردهای شما باشد. در نهایت، می­‌بایست در سی وی یا رزومه خود این نکته را برجسته کنید که چرا شما بهترین فرد برای این کار هستید.

برای نوشتن رزومه به زبان انگلیسی چه چیزهایی نیاز دارید؟

برای رزومه خود مواردی را که نام می‌بریم آماده کنید که حین کار به دنبال آنها نباشید

  • کاغذ
  • ماشین تحریر یا رایانه
  • فرهنگ لغت
  • کتاب اصطلاحات
  • آدرس‌ها و اطلاعات تماس کارفرماهای گذشته

مراحل نوشتن رزومه به زبان انگلیسی

یک رزومه انگلیسی باید حاوی اطلاعات مرتبط در مورد تحصیلات، مدارک تحصیلی و سابقه شغلی شما باشد تا شایستگی شما برای شغل مورد نظر را به استخدام کننده نشان دهد. اگر برای مشاغلی درخواست می‌دهید که باید انگلیسی صحبت کنید، رزومه شما باید به زبان انگلیسی باشد. این یک فرصت عالی برای نشان دادن مهارت شما در این زبان است.

برای اینکه کارفرما و یا مدیر استخدام را تحت تاثیر قرار دهید، باید رزومه‌ای بنویسید که در آن نگارش و استانداردهای رزومه نویسی رعایت شود. مراحل نوشتن رزومه انگلیسی به شرح زیر است:

  • ابتدا، تجربه کاری خود را یادداشت کنید. تمام سوابق کاری مرتبط خود چه با حقوق و چه بدون حقوق، چه تمام وقت و چه پاره وقت، مسئولیت‌ها، عناوین شغلی و اطلاعات شرکت خود را بنویسید.
  • تحصیلات و مدارک تحصیلی خود را یادداشت کنید. در بخش مدارک تحصیلی و تحصیلات، تمام مدارک یا گواهینامه‌ها با تاکید بر رشته یا دوره، نام مدارس و دانشگاه‌ها و دوره‌های مرتبط با شرح شغلی را در کاغذی یادداشت کنید تا بعدا آن را به رایانه خود منتقل کنید.
  • دستاوردها خود را لیست کنید. دستاوردهای شما می‌تواند شامل عضویت در سازمان‌ها، خدمت سربازی و هر دستاورد ویژه دیگری شود.
  • مهارت‌های خود را لیست کنید. از میان نوشته‌های خود، انتخاب کنید که کدام مهارت‌ها به شغلی که برای آن درخواست می‌دهید ربط دارند؛ این مهم‌ترین نکته برای رزومه شما است.

موارد بالا همگی قبل از آماده کردن رزومه در رایانه باید انجام شود. در ادامه سراغ کامل کردن رزومه انگلیسی به صورت حرفه‌ای می‌رویم:

  • اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. رزومه را با نوشتن نام کامل، آدرس، شماره تلفن، فکس و ایمیل خود در بالای رزومه شروع کنید.
  • خلاصه‌ای از خودتان بنویسید. خلاصه یک جمله کوتاه است که نشان می‌دهد شما که هستید و دوست دارید در آینده چه دستاوردهایی داشته باشید.
  • تجربه کاری را با آخرین شغل خود شروع کنید. مشخصات شرکت و مسئولیت‌های خود را درج کنید و بر مهارت‌هایی که در مشاغل قبلی خود به دست آوردید، تاکید کنید. فهرست کردن تمام سوابق کاری خود را از آخرین به اولین انجام دهید. به یاد داشته باشید که در لیست کردن سوابق کاری به کارهایی که انجام دادید با عدد و درصد اشاره کنید.
  • بخش تحصیلات خود را خلاصه کنید. در بخش مدارک تحصیلی و تحصیلات به صورت خلاصه به مهم‌ترین و البته آخرین‌ها اشاره کنید. از جمله موارد مهم نوع مدرک و دوره‌های خاص هستند که برای شغل مورد نظر بسیار کارایی دارند.
  • سایر اطلاعات مرتبط را وارد کنید. سایر اطلاعات مرتبط شامل مهارت در زبان‌های دیگر، دانش برنامه نویسی و غیره می‌شود که آنها را تحت عنوان “مهارت‌های دیگر” در رزومه بیاورید. در مورد مهارت‌ها حتما به مواردی اشاره کنید که اگر در مصاحبه از آنها سؤال شد، آمادگی پاسخ دادن به آنها را داشته باشید.
  • رزومه را با این عبارت به پایان برسانید: مراجع و منابع: در صورت درخواست موجود است.
  • کل رزومه شما در حالت ایده آل نباید بیشتر از یک صفحه باشد. اگر سابقه کاری شما بسیار زیاد است، می‌توانید رزومه خود را دو صفحه کنید.
  • هر بخش را به اندازه یکسان فاصله گذاری کنید. هر دسته (یعنی تجربه کاری، هدف، تحصیلات و غیره) را با یک خط خالی جدا کنید تا خوانایی رزومه بهتر شود.
  • نگارش رزومه را چندین بار بررسی کنید. حتما رزومه خود را به دقت بخوانید تا گرامر، املا و غیره آن را بررسی کنید و در صورت وجود ایراد برطرف کنید.
  • رزومه خود را به طور کامل برای مصاحبه شغلی آماده کنید. بهترین کار این است که تا حد امکان، رزومه سندی برای ارائه شفاهی در مصاحبه باشد و شما باید بر آن مسلط باشید.

سؤالات متداول در رابطه با چگونه یک رزومه انگلیسی بنویسیم؟

آیا یادگیری قواعد ساخت رزومه تحصیلی انگلیسی یا همان سی وی (CV) تنها برای اخذ پذیرش از دانشگاه ها و تحصیل در کشور های خارجی مورد نیاز است و چگونه یک رزومه انگلیسی بنویسیم؟

خیر، یادگیری قواعد ساخت رزومه تحصیلی انگلیسی یا همان سی وی (CV) برای کار های دانش محور مانند شغل های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی هم مورد استفاده قرار میگیرد و باید از همین قوانین و اصول برای کار ها و فعالیت های دانشگاهی مانند تدریس در دانشگاه ها استفاده کنید.

آیا می توان از اصول و قواعد بین المللی ساخت یک رزومه ی انگلیسی حرفه ای برای نوشتن تمامی رزومه ها استفاده کرد و چگونه یک رزومه انگلیسی بنویسیم؟

خیر، اصول و قواعد بین المللی ساخت یک رزومه ی انگلیسی حرفه ای بین تمامی رزومه ها معمولاً یکسان است اما باید به قوانین و قواعد هر کشور و نوع رزومه ای که می نویسید هم دقت کنید تا بتوانید به بهترین نحو، بهترین نوع رزومه را بنویسید و شانس بیشتری برای بررسی درخواستتان و پذیرش داشته باشید.

نحوه ی چیدمان و اولویت بندی بخش های مختلف رزومه انگلیسی و قرار دادن سوابق تحصیلی در رزومه انگلیسی در رزومه های مختف چه تفاوتی با هم دارند و چگونه یک رزومه انگلیسی بنویسیم؟

اگر رزومه تحصیلی می نویسید، باید ابتدا سوابق تحصیلی، دوره های تخصصی، تحقیقات، نشریات و ارائه های خود را در رزومه خود جای دهید و اگر هم رزومه کاری می نویسید، باید سوابق شغلی، مهارت ها، گواهینامه ها و پروژه های خود را قبل از سوابق تحصیلی خود قرار دهید.

اصول مشترک نوشتن رزومه به زبان انگلیسی (بین رزومه تحصیلی و کاری) کدام است و آیا می توان با استفاده از این اصول، تمامی انواع رزومه را نوشت؛ چگونه یک رزومه انگلیسی بنویسیم؟

تمامی رزومه های شما باید خوانا باشند و این یعنی از فونت و سایز مناسبی برای نوشتن آن ها استفاده کنید و با کوچک کردن فونت، سعی نکنید اطلاعات بیشتری را در آن جای دهید؛ تمامی متن رزومه های شما باید هارمونی و به هم پیوستگی داشته باشد و این یعنی شما باید از یک فونت مناسب با سایز مناسب و غیره استفاده کنید و همچنین، مسائلی مهمی که در این مقاله ذکر شد؛ اما شما نمی توانید تنها با در نظر گرفتن این اصول، یک رزومه مناسب بنویسید و باید به 7 نکته برای فرمت و طراحی یک رزومه انگلیسی که در این متن آورده شده است نیز توجه کنید

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن