برترین

چگونه اسپیکینگ (Speaking) را تقویت کنیم؟ به همراه راهکارها

برای دریافت مشاوره رایگان جهت تحصیل در آموزشگاه دایری لن و در کنار تیمی مجرب از متخصصین آموزشی، کافیه با ما تماس بگیرید:

021-26211636

اغلب افراد مهارت اسپیکینگ یا همان مکالمه را مهم‌ترین مهارت زبانی می‌دانند؛ زیرا کاربردی تر از مهارت های دیگر بوده و به طور مستقیم در برقراری ارتباط با دیگران تاثیرگذار است. بسیاری از موسسات آموزشی زبان انگلیسی به دلیل اهمیت این مهارت، بیش از دیگر مهارت‌ها بر آن تاکید کرده و یا حتی دوره‌های گفتگوی آزاد (Free Discussion) برگزار می‌کنند تا زبان‌آموزان تسلط بهتری در مکالمه به زبان انگلیسی را کسب کنند. علیرغم اینکه مهارت اسپیکینگ در ارتباط مؤثر با دیگران شکل گرفته و رشد می‌کند، روش‌های متعددی وجود دارد که شما می‌توانید در خانه و بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی آن را بهبود ببخشید.

اهمیت زیاد اسپیکینگ و علت آن!

مهارت اسپیکینگ مهم‌ترین مسیر ارتباطی شما با دیگران است که بدون آن در کشوری بیگانه دچار مشکلاتی اساسی خواهید شد. به همین دلیل بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کشوری انگلیسی زبان را دارند، بیش از هرچیز در جهت تقویت مهارت اسپیکینگ خود می‌کوشند. به طور مثال اگر شما قصد تحصیل در کانادا و یا مهاجرت کاری به این کشور را داشته باشید، نه تنها باید از سطح متوسطی از دانش زبانی برخوردار باشید تا در مکالمات روزمره خود دچار مشکلی نشوید، بلکه برای تاثیرگذاری بیشتر در مصاحبه با کارفرما یا اساتید تحصیلی خود (مقاطع ارشد و دکتری) بهتر است تسلط خوبی در زبان انگلیسی داشته باشید. همچنین شما می‌توانید از طریق تقویت مهارت اسپیکینگ خود، اعتماد به نفستان را نیز تقویت کرده و با آرامش بیشتری به معرفی خود و ایده‌هایتان بپردازید.

  • تقویت مهارت شنیداری

مهارت شنیداری و اسپیکینگ ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ با یکدیگر دارند، به نحوی که تسلط بر یکی، میزان تسلط بر دیگری را نیز افزایش خواهد داد. پس اگر می‌خواهید با سهولت بیشتری به زبان انگلیسی صحبت کنید، از منابع شنیداری زیادی استفاده کرده و در جهت تقویت مهارت شنیداری خود بکوشید. تماشای فیلم و سریال، گوش کردن به موزیک، پادکست، کتاب صوتی و دیگر تکنیک‌هایی که در مطلبی کامل پیرامون تقویت مهارت شنیداری در خانه بیان کردیم، می‌تواند به شما کمک کند تا از طریق تسلط بر مهارت شنیداری، مهارت اسپیکینگ خود را نیز بهبود ببخشید.

  • گسترش دایره لغات و دانش زبان انگلیسی

برای اینکه بتوانید در هنگام صحبت کردن، افکار خود را به درستی بیان کنید، نیاز دارید تا تعداد لغات و عبارات زیادی را بدانید. در واقع یادگیری لغات جدید یکی از توانمندی‌های پایه در هر زبانی است که به فرد یادگیرنده کمک می‌کند تا دانش خود را وسعت بخشیده و مهارت‌های خود را تقویت کند. به عبارت، بهتر یادگیری لغات و عبارات در تقویت هر چهار مهارت خواندن، شنیدن، گفتن و نوشتن تاثیری مستقیم دارد. اگرچه بهتر است به خاطر داشته باشید که حفظ کردن حجم زیادی از لغات بدون هدف و تکنیک‌های ضروری، نه تنها به دانش زبانی شما کمکی نکرده، بلکه می‌تواند موجب سردرگمی شود. 

  • خواندن متن با صدای بلند

قبل‌تر و در مطلب تقویت مهارت خواندن در خانه اشاره کردیم که خواندن کتاب‌ها، روزنامه‌ها و متون انگلیسی‌ زبان می‌تواند تا حد بسیار زیادی دانش زبانی شما را افزایش دهد. جالب است بدانید که علاوه بر مهارت خواندن، این موضوع بر مهارت اسپیکینگ شما نیز تاثیری مستقیم دارد. تنها کافیست که تمامی متون مورد نظر را با صدای بلند بخوانید! در این راستا هم نگران نباشید، حتی اگر در آغاز، انجام این کار به نظرتان عجیب می‌رسد و یا کلمات را اشتباه تلفظ می‌کنید. مداومت در این امر، سرعت شما را افزایش داده و آگاهیتان را نسبت به نحوه تلفظ واژگان افزایش می‌دهد.

همچنین توجه داشته باشید که شما می‌توانید با کمی تمرین طرز بیان خود را با توجه به قواعد intonation و stress ها در زبان انگلیسی تقویت کنید. پس از مدتی متوجه می‌شوید که می‌توانید روان‌تر و سلیس‌تر از قبل صحبت کنید.

  • فکر کردن به انگلیسی و حرف زدن با خود

یکی از بهترین روش‌ها و از طرفی راحت‌ترین روش‌ها از بابت اینکه از صحبت با صدای بلند یا مکالمه با شخصی خجالت می‌کشید، همین روش می‌باشد. برای تبدیل کردن انگلیسی به بخشی جدایی‌ناپذیر از دنیای خود، باید بتوانید به این زبان فکر کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که در طول شبانه‌روز زمان زیادی را به فکر کردن اختصاص نمی‌دهید، پیش از خواب به این عمل بپردازید. می‌توانید اتفاقات روز را مرور کنید و یا به برنامه‌های فردای خود فکر کنید. تنها باید تلاش کنید تا به زبان انگلیسی فکر کنید. این موضوع پس از مدتی کوتاه تبدیل به یک عادت شده و موجب می‌شود تا بیشتر با زبان انگلیسی انس بگیرید.

همچنین بهتر است که گاهی افکار خود را با صدای بلند به زبان آورید. روبه‌روی آینه بایستید و با خود شروع به صحبت کنید. تعجب نکنید! این روش یک تکنیک جهانی برای تقویت مهارت اسپیکینگ است. همه ما هنگام صحبت کردن متوجه زبان بدن خود و یا نحوه بیانمان نیستیم، با صحبت کردن روبه‌روی آینه شما می‌توانید نسبت به ضعف‌های خود آگاه شوید و اعتماد به نفس خود را جهت صحبت به زبان انگلیسی افزایش دهید.

  • ضبط صدای خود هنگام حرف زدن

فرقی نمی‌کند که در حال خواندن از روی متنی انگلیسی هستید و یا با خودتان صحبت می‌کنید، همواره صدای خود را هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی ضبط کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا اشتباهات خود را تشخیص داده و در جهت اصلاح آن‌ها بکوشید. این تمرین در واقع برای آمادگی آزمون‌های بین‌المللی همچون تافل نیز به شدت توصیه می‌شود. به خاطر داشته باشید که هر فایل ضبط شده را با دقت گوش کرده و حتی اگر می‌توانید برای فردی که نسبت به شما در سطح بالاتری قرار دارد بفرستید. هر نقصی که در تلفظ، استرس‌گذاری، طرز بیان و … وجود دارد را شناسایی کنید و تلاش کنید تا در دفعات بعد با تمرکز بر آن موضوع، آن را تکرار نکنید.

  • بازگو کردن یک داستان یا خاطره

حتما شما هم داستان‌ها و خاطرات زیادی را در ذهن خود دارید که بتوانید در جمع‌های دوستانه آن‌ها را بازگو کنید. این بار تلاش کنید تا این داستان‌ها یا خاطرات را به زبان انگلیسی تعریف کنید. حتی می‌توانید یک داستانی را که خوانده‌‌اید، فیلمی را که تماشا کرده‌اید و یا یک اثر زیبای هنری را که دیده‌اید را به زبان خود مجددا بازگو کنید. هدف از این تمرین فکر کردن به زبان انگلیسی و تمرین مهارت paraphrasing یا همان ترجمه و تفسیر است. یعنی توانایی اینکه بتوانید جملات را به نحو متفاوتی بیان کنید به طوری که معنای آن‌ها دستخوش تغییر نگردد.

اگر هنوز برای صحبت کردن به زبان انگلیسی در میان دوستانتان اعتماد به نفس کافی را ندارید، ابتدا برای مدتی در برابر آینه تمرین کنید. پس از چندین بار تمرین، حداقل یک بار در جمع دوستان و آشنایانتان آن را بازگو کنید. همچنین در این راستا روش‌های مختلفی وجود دارد، شما می‌توانید به صورت حضوری، تلفنی یا حتی ویدیو چت این تمرین را انجام دهید.

  • تکنیک تقلید (Shadowing)

این روش نیز یکی دیگر از تکنیک‌های شناخته شده برای تقویت مهارت اسپیکینگ است. پیشفرض تکنیک تقلید این است که شما از طریق تکرار و تقلید آنچه می‌شنوید، می‌توانید در بیان آن مطلب تسلط کافی را کسب کنید. برای انجام تمرین می‌توانید از منابع مختلفی همچون فیلم‌های سینمایی، کتاب‌های صوتی، ویدیوهای یوتیوب یا هر فایل صوتی و تصویری دیگری استفاده کنید. هر جمله را ابتدا به دقت گوش کنید و تکرار کنید. تلاش کنید که علاوه بر تلفظ، به نکات مهم دیگری چون تن صدا، طرز بیان و تاکیدهای جمله نیز دقت کرده و همگی آن‌ها را عینا تقلید نمایید. تمرین در برابر آینه که در بندهای قبلی نیز ذکر کردیم، می‌تواند در این مورد نیز به شما کمک کند. به طور مثال تقلید مکالمه از یک سریال یا فیلم.

  • انتخاب یک لهجه و تسلط بر آن

همه می‌دانند که در زبان انگلیسی لهجه‌های مختلفی چون لهجه بریتانیایی، آمریکایی، استرالیایی و… وجود دارد. هنگام صحبت کردن به این زبان بهتر است تنها یک لهجه را انتخاب کرده و در آن مسلط شوید. ترکیبی از چندین لهجه نه تنها جلوه مناسبی ندارد، بلکه حتی مهارت‌های شما را زیر سؤال می‌برد. روش‌های مختلفی برای تقویت مهارت اسپیکینگ شما در هر لهجه وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

تماشای فیلم و سریال با آن لهجه

تماشای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌تواند شما را با لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی آشنا کند و آن‌ها منبع مناسبی برای یادگیری لهجه مورد نظر از طریق تکنیک تقلید است. برخی از مهم‌ترین فیلم‌ها و سریال‌ها را به تفکیک لهجه در ادامه مشاهده می‌کنید:

لهجه انگلیسی

سریال

فیلم

Sherlock

Love Actually

The Fall

Notting Hill

Peaky Blinders

Brief Encounter

SHETLAND

Gosford Park

FLEABAG

The King’s Speech

The Crown

Atonement

Victoria

Bridget Jones’s Diary

Outlander

Pride & Prejudice

The Last Kingdom

The Queen

 

لهجه آمریکایی

سریال

فیلم

Friends

SOCIAL NETWORK

The Office (us)

DIE HARD

Modern Family

GONE WITH THE WIND

Stranger Things

TO KILL A MOCKINGBIRD

American Horror Story

THE GOOD, THE BAD AND THE UGLY

13 Reasons Why

STAR WARS

How I met Your Mother

SINGIN’ IN THE RAIN

Westworld

THE DARK KNIGHT

The Handmaid’s Tale

THE Wolf of Wall street

 

لهجه استرالیایی

سریال

فیلم

Neighbours

Tracks

The adventures of Priscilla

Strangerland

Home and Away

Holding the Man

Packed to the Rafters

The Dish

Love Child

The Castle

McLeod’s Daughters

Muriel’s Wedding

Underbelly

Snowtown

Blue Heelers

Australia

Wentworth

Animal Kingdom

مطالعه کتاب‌های آموزشی

برای یادگیری لهجه‌های مختلف می‌توانید از کتابهای خودآموز متعددی استفاده کنید که قواعد کلی صحبت به آن لهجه را شرح داده‌اند. یک CD آموزشی نیز همراه این کتاب‌ها عرضه می‌شود که به شما نحوه صحیح و استاندارد سخن گفتن به آن زبان و لهجه را آموزش دهد. از مشهورترین کتاب‌های این دسته عبارتند از:

American Accent Training

این کتاب مانند یک دستورالعمل کامل آموزش لهجه آمریکایی است. از نکات قوت آن می‌توان به زبان ساده و قابل فهم، تمرین‌های مفید و متعدد، بیان جزئیات تسلط بر این لهجه و امکان خودآموزی اشاره کرد. در واقع شما می‌توانید این کتاب را به تنهایی مطالعه کرده و زیر و بم لهجه آمریکایی را فرا بگیرید.

How to Do Accents

این کتاب یکی از منابع کاربردی برای یادگیری لهجه استاندارد بریتیش و تقویت مهارت اسپیکینگ است. بخش اول این کتاب به قوانین کلی تلفظ و آوا شناسی در زبان انگلیسی پرداخته و در بخش دوم به صورت جزئی بر لهجه بریتیش تمرکز می‌کند.

Acting with accent Australian

لهجه استرالیایی اغلب ناشناخته‌تر از لهجه‌های دیگر در زبان انگلیسی است، اما اگر شما نیز به یادگیری این لهجه علاقه‌مندید، مطالعه این کتاب می‌تواند ابزار مناسبی برای یادگیری قواعد و رویه‌های تلفظ و بیان در این لهجه باشد.

  • تمرین Tongue Twister ها

تا به حال هنگام بیان کردن یک جمله با کلمات مشابه دچار چرخش زبانی شده‌اید؟ به طور مثال در زبان فارسی گفتن جملاتی چون «شیش سیخ کباب سیخی شیش هزار» یا «دیگ رو ریگه، ریگ رو دیگه» پشت سر هم چالشی واقعی به نظر می‌رسد و تنها با تمرین امکان‌پذیر است. در زبان انگلیسی نیز به این جملات Tongue Twisters می‌گویند و تمرین آن‌ها می‌تواند به مهارت اسپیکینگ شما کمک قابل توجهی کند. شما می‌توانید از تکنیک روبه‌روی آینه صحبت کردن و ضبط صدای خود بهره گرفته تا این تمرین را انجام دهید. برخی از جملاتی که می‌توانید در این راستا از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

Peter Piper picked a peck of pickled peppers.

Betty Botter bought some butter.

The sixth sitting sheet-slitter slit six sheets.

You know New York, you need New York, you know you need unique New York.

She sells sea-shells on the sea-shore. The shells she sells are sea-shells, I’m sure. For if she sells sea-shells on the sea-shore Then I’m sure she sells sea-shore shells.

Pad kid poured curd pulled cold.

Give papa a cup of proper coffe in a copper coffe cup.

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

  • هم‌خوانی با آهنگ

تا به حال برایتان پیش آمده که در هنگام شنیدن یک آهنگ همگام با آن شروع به خواندن کنید؟ جالب است بدانید که این کار می‌تواند در تقویت مهارت اسپیکینگ شما موثر باشد که مسلما در اینجا منظور ما آهنگ انگلیسی زبان است. کافیست موزیکی مورد علاقه خود را در زبان انگلیسی پیدا کرده، سپس چندین بار هنگام گوش کردن به آهنگ همزمان به متن آن نگاه کنید تا نحوه تلفظ صحیح واژگان را دریابید. پس از تسلط بر متن و به خاطر سپردن آن، هم پای خواننده شروع به خواندن کنید و چندان نگران مهارت‌های خوانندگی خود نباشید، زیرا هدف شما از تمرین تنها عادت به بیان زبان انگلیسی است.

  • قرار دادن خود در موقعیت‌های احتمالی

معمولا پیش از یک مصاحبه کاری یا کنفرانس درسی، افراد تلاش می‌کنند تا از طریق بازسازی صحنه و موقعیت به تمرین جملاتی بپردازند که باید بیان کنند. شما خود را در جایگاه مورد نظر تصور می‌کنید، پرسش‌های احتمالی را پاسخ می‌دهید و حتی شاید بر روی زبان بدن و طرز بیان خود نیز کار کنید. این تمرین می‌تواند در تقویت مهارت اسپیکینگ شما نیز به شدت موثر باشد. تصور کنید که قرار است مصاحبه‌ای کاری در پیش داشته باشید، ابتدا از طریق اینترنت پرسش‌های رایج را جستجو کنید و سپس در برابر آینه بایستید و به آن پرسش‌ها پاسخ دهید. حتما صدای خود را در طول تمرین ضبط کرده و یا حتی می‌توانید از خود فیلم بگیرید. با بررسی صدا یا فیلم ضبط شده می‌توانید مشکلات خود را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها اقدام کنید.

  • صحبت با ربات‌ها یا دستیار هوشمند

یکی از در دسترس‌ترین منابعی که می‌توانید جهت تقویت مهارت اسپیکینگ خود با آن‌ها صحبت کنید، ربات‌ها یا هوش‌های مصنوعی هستند. اگرچه صحبت با آن‌ها به تنهایی نمی‌تواند تاثیری در سطح زبان شما داشته باشد، اما به عنوان یک تمرین جانبی در بهبود تلفظ شما موثر بوده و جنبه سرگرمی دارد. به طور مثال شما می‌توانید با Siri آیفون، Cortana در ویندوز، ربات کمبریج یا حتی Google Now صحبت کنید! البته برقرار کردن یک مکالمه به معنای واقعی با این ابزارها ممکن نیست، بلکه هدف از انجام این تمرین صرفا کار کردن بر نحوه صحیح کلمات است.

  • استفاده از اپلیکیشن‌های تبادل زبان

در دنیای امروزه، ارتباطات آنلاین و مجازی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌ و در تمامی حوزه‌های زندگی حضور دارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این موضوع اخیرا در یادگیری زبان ظهور پیدا کرده است. در واقع شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌های متعدد، دوستانی را از سراسر جهان پیدا کنید که در زبان مورد نظر شما مشترک و یا همزمان با شما در حال یادگیری آن زبان هستند. شما از طریق این اپلیکیشن‌ها با آن افراد ارتباط برقرار کرده و در نتیجه دوست و همراهی برای تمرین مهارت اسپیکینگ خود خواهید داشت. Hello Talk، Bilingua، tandem و HiNative مشهورترین اپلیکیشن‌های این گروه هستند.

  • یوتیوب و منابع آنلاین

یادگیری زبان در قرن بیست و یکم ساده‌تر از هر زمان دیگری است. شما می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی، به صورت رایگان و خودآموز مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید. در این راستا چند کانال یوتیوب در زمینه‌های مختلف در این راستا معرفی خواهیم نمود.

بهترین کانال‌های یوتیوب آموزش زبان سطح مبتدی:

Easy English
Jennifer ESL
Speak English With Mr. Duncan
BBC Learning English

بهترین کانال‌های یوتیوب آموزش زبان سطح متوسط:

VOA Learning English
EnglishClass101.com
On the GO with EF

بهترین کانال‌های یوتیوب آموزش زبان سطح حرفه‌ایی:

Business English Pod
Rachel’s English

بهترین کانال‌های یوتیوب برای آمادگی آزمون آیلتس:

IELTS Essentials
IELTS Official
IELTS Simon
IELTS Advantage
IELTS Liz

بهترین کانال‌های یوتیوب برای آمادگی آزمون تافل:

linguamarina
NoteFull TOEFL Mastery
MagooshTOEFL
TOEFL TV: The Official TOEFL iBT Channel

تقویت مهارت اسپیکینگ برای آزمون آیلتس و تافل

کتاب‌های مناسب برای تقویت اسپیکینگ آیلتس عبارتند از:

کتاب Improve Listening and Speaking Skills

دو مهارت اسپیکینگ و لیسنینگ به صورت متکامل عمل کرده و اغلب با یکدیگر همراه می‌شوند. این کتاب که یکی از منابع اصلی آمادگی برای آزمون آیلتس است، ‌ساختار مربوط به هر دو مهارت را در آزمون بررسی کرده و ترفندهایی را برای تقویت آن‌ها ارائه می‌دهد.

کتاب IELTS Speaking – Mark Allen

اگر قصد دارید به صورت اختصاصی بر تقویت مهارت اسپیکینگ آیلتس خود کار کنید، این کتاب گزینه مناسبی برای شماست. از این طریق شما مهم‌ترین نکات کسب نمره بالا در اسپیکینگ آیلتس را فرا گرفته و تمرین‌های مشابه را حل می‌کنید.

اسپیکینگ IELTS Preparation

از منابع اصلی آزمون آیلتس که شما را با ساختار کلی آزمون در هر بخش آشنا ساخته و نمونه سوالات بخش اسپیکینگ را برای تمرین زبان‌آموزان فراهم کرده است.

کتاب speaking کالینز

مجموعه کتاب‌های کالینز منبع موثقی برای یادگیری مهارت‌های زبانی هستند. کتاب اسپیکینگ این مجموعه نیز به طور مستقیم در تقویت مهارت اسپیکینگ شما تاثیرگذار بوده و نکات مهمی را به شما می‌آموزد.

Say this to your IELTS Examiner

این کتاب فوق‌العاده می‌تواند شما را برای مصاحبه آیلتس آماده ساخته و از طریق نمونه سوالات مطرح شده و ترفندهای پاسخدهی، منبع مناسبی برای تمرین‌های شما باشد.

کتاب‌های مناسب برای تقویت اسپیکینگ تافل عبارتند از:

کتاب IELTS TOEFL iBT Speaking Next Generation 4th

همانطور که می‌دانید بخش اسپیکینگ تافل برخلاف آزمون آیلتس از طریق مصاحبه شفاهی نبوده، بلکه شما صدای خود را در پاسخ به سوالات مطرح شده ضبط می‌کنید. زمان‌بندی در چنین حالتی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید داشته باشید، زیرا شما برای پاسخ به هر سوال زمانی مشخص را در اختیار داشته که پس از آن ضبط صدا به پایان می‌رسد. این کتاب از طریق بیان نمونه سوالات و ساختار آن‌ها، شما را برای رویارویی با چنین شرایطی آماده کرده و منبع خوبی برای تمرین است.

Collins Skills For The TOEFL iBT Test

یکی دیگر از کتاب‌های ارزشمند مجموعه کالینز که شما را برای آمادگی در آزمون تافل آماده ساخته و منبع مهمی برای تمرین از طریق نمونه سوالات موجود است.

کتاب Speaking and writing strategies for TOEFL

این کتاب به طور اختصاصی بر دو مهارت اسپیکینگ و رایتینگ تمرکز کرده و استراتژی‌های مهمی را برای موفقیت در آزمون تافل به متقاضیان ارائه می‌کند.

Delta’s Key to the TOEFL iBT-4th edition

بی‌شک مشهورترین منبع آمادگی برای آزمون تافل کتاب دلتا است. این کتاب هر چهار مهارت را پوشش داده و در هر بخش علاوه بر نمونه سوالات، تکنیک‌های مهم کسب نمره بالا در آن‌ها را معرفی کرده است. شما می‌توانید به صورت خودآموز از طریق مطالعه این کتاب و حل تمرین‌های آن برای آزمون پیش رو آماده شوید.

ETS Official Guide to the TOEFL Test- 4th edition

این کتاب که توسط موسسه برگزارکننده آزمون تافل ETS منتشر می‌شود، منبع رسمی برای آشنایی با آزمون تافل و آمادگی برای آن است. شما از طریق مطالعه این کتاب تمامی نکات را پیرامون آزمون، ساختار سوالات، نمره‌دهی و موفقیت در آن فرا می‌گیرید.

  • به نحوه بیان خود دقت کنید.

میزان تسلط و روان بودن افراد در زبانی خارجی بیش از هر چیز از نحوه سخن گفتن آن‌ها مشخص می‌شود. به عبارت دیگر فردی که با سادگی و آرامش بیشتری سخن می‌گوید به مراتب از فردی که واژگان سخت‌تری استفاده کرده ولی با آشفتگی و استرس صحبت می‌کند، مسلط‌تر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد. پس یکی از مسائلی که باید بر روی آن کار کنید تا سطح زبانی خود را ارتقا بخشید از طریق بهبود بخشیدن نحوه گفتار شماست.

بدین منظور بهتر است ابتدا متن صحبت خود را بنویسید و در دفعات اول از روی آن بخوانید. سعی کنید تا شمرده، آرام و سلیس صحبت کنید. با کمی تمرین بر نکات مربوط به intonation و stress نیز توجه کرده و تلاش کنید تا آن‌ها را در صحبت خود منعکس کنید. می‌توانید از تکنیک تقلید استفاده کنید و از روی فایلی صوتی یا ویدیویی متن خود را انتخاب کرده تا نحوه بیان گوینده را تکرار کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن