برترین

همه چیز درباره کنکور سراسری زبان|زمان و شرایط ثبت نام-مشاوره

0 تا 100 کنکور منحصرا زبان

کنکور یکی از مهم‌ترین مراحلی است که راه ورود به تحصیلات آکادمیک را فراهم می‌کند. اهمیت بسیار زیاد کنکور سبب شده است تا افراد زیادی برای رسیدن به هدف خود و قبولی در آن به دنبال منابع معتبری باشند که بتواند مسیر درست را به آن‌ها نشان دهد.

اما متأسفانه به دلیل حضور برخی منابع غیر‌رسمی، مسیر کنکور برای بعضی از متقاضیان سخت و پیچیده شده است. پیچیدگی مسیر کنکور در کنار استرس‌های ناشی از شرکت در کنکور سبب می‌شود تا متقاضیان از مسیر مطالعه برای کنکور دل‌زده و خسته شوند.

مشاوره آنلاین و تلفنی جهت تعیین سطح و شرکت در کلاس های زبان کلیک کنید

کنکور زبان چیست؟

قبولی در کنکور یکی از مهم‌ترین موفقیت‌هایی است که نوجوانان و جوانان می‌توانند وارد مسیر جدیدی از تحصیلات شوند و با کسب اعتماد به نفس بیشتر در عرصه‌های اجتماعی به چشم اندازهای خود دست پیدا کنند. در این مقاله تصمیم داریم در رابطه با مقولۀ بسیار مهم کنکور زبان که متقاضی زیادی نیز دارد اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

کنکور زبان به عنوان یکی از گزینه‌های شناور کنکور سراسری است. رشته‌های شناور به آن دسته از رشته‌هایی گفته می‌شود که علاوه بر داوطلبانی که به صورت تخصصی می‌توانند در کنکور آن شرکت کنند، داوطلبان کنکور تجربی، ریاضی، انسانی و هنر نیز امکان شرکت در این آزمون را دارند. زمان برگزاری کنکور زبان معمولاً در نوبت عصر یکی از روزهای کنکور برگزار می‌شود. علاوه بر کنکور زبان، کنکور هنر نیز جزء رشته‌های شناور محسوب می‌شود و علاوه بر داوطلبان تخصصی خود، سایر داوطلبان نیز امکان شرکت در آن را دارند.

متقاضیان کنکور زبان معمولاً شامل دو دسته هستند:

  • دستۀ اول متقاضیان کنکور زبان افرادی هستند که به صورت تخصصی برای شرکت در آزمون زبان تلاش می‌کنند و با برنامه‌ریزی و برنامۀ مطالعاتی از پیش تعیین شده برای شرکت در آن تلاش می‌کنند. متقاضیان این گروه نیز شامل دو هستند. دستۀ اول افرادی که سالیان سال در کلاس‌های زبان شرکت کرده‌اند و با فنون تخصصی آن آشنا هستند. دستۀ دوم نیز افرادی هستند که به دلیل تلاش و ممارست خود در دوران دبیرستان در درس زبان نیز به صورت خود جوش پیشرفت داشته اند اما به صورت حرفه‌ای بر مباحث و تکنیک‌های آن مسلط نیستند.
  • دستۀ دوم داوطلبان کنکور زبان افرادی هستند که از روی اجبار در این کنکور شرکت کرده‌اند. این دسته از داوطلبان معمولاً چون نگران هستند که نتوانند در رشتۀ درسی خود قبول شوند و امیدوارند که بتوانند در این کنکور موفقیت‌هایی را کسب کنند.

روی صحبت ما در این مقاله مخاطبان دستۀ اول هستند و کسانی است که به این گروه از داوطلبان به عنوان رقیبان خود نگاه می‌کنند. بسیاری از داوطلبان کنکور زبان اطلاعات صحیح و غلط زیادی در اختیار دارند که لازم است قبل از شرکت در آزمون زبان این اطلاعات صحیح در رابطه با زیر گروه‌های کنکور زبان، بودجه‌بندی سؤالات در کنکور زبان و منابع کنکور زبان را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مشاوره آنلاین و تلفنی جهت تعیین سطح و شرکت در کلاس های زبان کلیک کنید

زیر گروه‌های کنکور زبان

کنکور زبان شامل زیر گروه‌های مختلفی می‌باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • زیر گروه اول گروه زبان‌های خارجه

رشته‌های زیر گروه اول گروه زبان‌های خارجه شامل تربیت دبیر زبان انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، کارشناسی مترجمی خبر زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی است. زیر پایۀ این گروه زبان انگلیسی است.

  • زیر گروه دوم زبان‌های خارجه

زیر گروه دوم کنکور زبان‌های خارجه شامل دو رشته است. رشته‌های زبان آلمانی و رشتۀ مترجمی زبان آلمانی دو رشتۀ این زیر گروه هستند. زبان پایه در این زیر گروه زبان آلمانی است.

  • زیر گروه سوم زبان‌های خارجه

زیر گروه سوم در آزمون زبان‌های خارجه شامل دو رشته است. رشته‌های این زیر گروه شامل دو رشتۀ زبان و ادبیات فرانسه و رشتۀ مترجمی زبان فرانسه است.

  • زیر گروه چهارم زبان‌های خارجه

این زیر گروه شامل گروه بقیۀ زبان‌های دنیا است و زبان‌هایی مثل زبان ایتالیایی، زبان چینی، زبان روسی، زبان اردو، زبان ارمنی، زبان ترکی استانبولی و ژاپنی در مقطع لیسانس است.

نحوۀ ثبت‌نام در کنکور زبان

زمان ثبت‌نام کنکور زبان هم‌زمان با ثبت‌نام کنکور سراسری است. متقاضیانی که تصمیم دارند در کنکور زبان شرکت کنند هم‌زمان با ثبت‌نام در کنکور سراسری در رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی می‌توانند در کنکور زبان نیز شرکت کنند برای شرکت در کنکور زبان متقاضیان باید پس از کامل کردن مراحل ثبت نام تمایل خود را برای شرکت در آزمون زبان اعلام کنند.

مشاوره آنلاین و تلفنی جهت تعیین سطح و شرکت در کلاس های زبان کلیک کنید

دفترچۀ کنکور زبان تخصصی

متقاضیان شرکت در آزمون زبان خارجه لازم است تا با جزئیات این دفترچه آزمون آشنا شده و بودجه‌بندی مربوط به سؤالات کنکور را در اختیار داشته باشند تا بتوانند برای شرکت در این امتحان آمادگی‌های لازم را کسب کنند.
کنکور زبان تخصصی دارای دو دفترچه آزمون است:

  • دفترچه آزمون سؤالات عمومی

اکثر داوطلبان شرکت در آزمون زبان، سؤالات دفترچه آزمون عمومی را زیاد جدی نمی‌گیرند اما موضوع مهم این است که در آزمون زبان خارجه سؤالات دروس عمومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. داوطلبانی که در آزمون زبان‌های خارجه شرکت می‌کنند باید سؤالات مربوط به این دفترچه را باد دقت و حوصله پاسخ دهند تا بتوانند نتایج خوبی را به دست آورند. سؤالات دفترچه آزمون عمومی کنکور زبان شبیه به دفترچه آزمون عمومی کنکورهای دیگر است. دروسی که از آن‌ها در دفترچۀ آزمون عمومی سؤال مطرح می‌شود شامل درس‌های زیر است:

زبان و ادبیات فارسی
سؤالات مربوط به بخش زبان و ادبیات فارسی، سؤالات شمارۀ 1 تا 25 دفترچه آزمون عمومی را شامل می‌شود. تعداد سؤالات بخش زبان و ادبیات فارسی 25 سؤال است و زمان پیشنهادی برای پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش 18 دقیقه است. سؤالات مربوط به بخش زبان و ادبیات فارسی شامل سؤالات بسیار متنوعی است و از بخش‌های املاء، نگارش، تاریخ ادبیات، قرابت معنایی و بخش‌های دیگر دروس ادبیات و زبان فارسی را شامل می‌شود.

سؤالات این بخش را به سادگی نمی‌توان پاسخ داد و باید برای پاسخ‌گویی به این سؤالات مطالعه به اندازۀ کافی باشد.
سؤالات این بخش تأثیر بسیار زیادی در قبولی متقاضی دارد و به داوطلبان توصیه می‌شود از کنار سؤالات این بخش به سادگی عبور نکنند.

زبان عربی
سؤالات مربوط به بخش زبان عربی سؤالات 26 تا 50 دفترچه آزمون عمومی کنکور زبان خارجی را شامل می‌شود و شامل 25 سؤال است. برای پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش داوطلبان به 20 دقیقه زمان نیاز دارند. درست عربی قواعد بسیار دقیقی دارد و بدون مطالعه و تست‌زنی نمی‌توان به سؤالات این بخش پاسخ داد. درس عربی بیشتر از قواعدی که در آن به کار رفته است شامل استثنائاتی است که برای کسب نتیجۀ خوب در این بخش از آزمون عمومی باید مطالعه به اندازۀ کافی باشد.

دین و زندگی (فرهنگ و معارف اسلامی)
سؤالات بخش دین و زندگی دفترچه عمومی آزمون ربان خارجی شماره 51 تا 75 دفترچه را شامل می‌شود و 25 سؤال دارد. مدت زمان پیشنهادی برای پاسخ گویی به سؤالات این بخش 17 دقیقه است. سؤالات این بخش شامل ترجمه و نکته‌های مربوط به آیات قرآنی و احادیثی است که در کتاب‌های درسی آمده است. بخش دیگر سؤالات را نیز احکام و اصول دینی را شامل می‌شود که موضوعات آن‌ها نیز در کتاب‌های درسی مطرح شده است.

زبان انگلیسی
کنکور زبان خارجی در دفترچه سؤالات عمومی خود دارای 25 سؤال عمومی زبان است. سؤالات بخش زبان از شمارۀ 76 تا 100 دفترچۀ عمومی آزمون را شامل می‌شود. مدت زمانی که برای پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش در نظر گرفته شده است 20 دقیقه می‌باشد. سؤالاتی که در این بخش مطرح می‌شود از گرامرها، لغات، جملات و درک مطلب‌های مرتبط با دروس کتب درسی مطرح می‌شود.

سؤالات مربوط به این بخش از دروس زبان انگلیسی مطرح شده و در تمام زیر گروه‌های آزمون زبان خارجی مشترک می‌باشد. برای اطلاع از سؤالات مربوط به این بخش از آزمون کنکور زبان در ادامه به تعداد سؤالاتی که از بخش‌های گرامر زبان، واژگان، درک مطلب و کلوز تست مطرح می‌شود اشاره شده است.

بخش درک مطلب معمولاً بین 8 تا 10 تست دارد که باید به سؤالاتی که از متن‌های داده شده مطرح می‌شود پاسخ داده شود.
بخش واژگان شامل 6 یا 7 تست است. برای پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش باید با توجه به ترجمۀ لغات به تست‌ها پاسخ داده شود. تمرکز اصلی آزمون در این بخش گرامر نیست اما باید به قواعد گرامری نیز توجه شود.
بخش گرامر شامل قواعد زبان انگلیسی است و باید پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش با توجه به نکات و آموزه‌های گرامری باشد. تعداد سؤالات این بخش بین 3 الی 4 تست است.
بخش کلوز تست در آزمون عمومی زبان خارجی که شامل 5 تست می‌باشد به این صورت است که از یک متن تقریباً ناقص سؤالاتی مطرح می‌شود که باید جای خالی نواقص با توجه به پاسخ صحیح که از میان چهار گزینۀ مطرح شده است، پر شود.
مجموع سؤالات دفترچه آزمون عمومی 100 سؤال است که برای پاسخ‌گویی به آن ها 75 دقیقه زمان در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

  • دفترچه آزمون سؤالات تخصصی

پس از اتمام مدت زمان مربوط به پاسخ‌گویی به سؤالات دفترچه آزمون عمومی، نوبت به دفترچه سؤالات بخش تخصصی آزمون زبان خارجی می‌رسد. با توجه به اینکه هرکدام از داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون زبان خارجی کدام زیر گروه هستند سؤالات مرتبط و تخصصی با رشته زبان خارجی مرد نظر مطرح می‌شود.
سؤالات این دفترچه به صورت زیر و بر اساس این بودجه طرح می‌شود.

15 سؤال از بخش واژگان
20 سؤال از بخش خواندن
10 سؤال از بخش گرامر و دستور زبان
10 سؤال از بخش کاربردهای زبانی
10 سؤال از بخش کلوز تست
5 سؤال از بخش واژه‌ها
تعداد سؤالاتی که در دفترچه آزمون تخصصی مطرح می‌شود 70 سؤال است و داوطلب برای موفقیت در این بخش باید با تسلط بسیار زیادی که بر اصول و تکنیک‌های زبان خارجی دارد به آن‌ها پاسخ دهد
برای پاسخ‌گویی به سؤالات آزمون تخصصی کنکور زبان خارجی تسلط بر مباحث کتب درسی کافی نیست و موفقیت در این آزمون مستلزم آشنایی بیشتر با واژگان و قواعد زبان انگلیسی است که باید با مطالعۀ کتاب‌های کمک درسی و فیلم و منابع زبان خارجی به آن‌ها دست پیدا کرد.

همه چیز درباره کنکور زبان برای مطالعه و تست زنی
مطالعه و تمرین برای موفقیت در پاسخ گویی به سؤالات دفترچۀ آزمون عمومی کنکور زبان‌های خارجی به چیزی بیشتر از اطلاعات عمومی و قدرت حافظه نیاز دارد.
یکی از دغدغه‌های دائمی داوطلبان و متقاضیان شرکت در آزمون خارجی زبان است که نمی‌دانند چگونه و به چه نحوی باید برای پاسخ‌گویی به سؤالات بخش‌های مختلف آزمون زبان آماده شوند و چگونه به تسلط کافی برای پاسخ‌گویی به آن‌ها برسند.
برای موفقیت در آزمون زبان‌های خارجی و بخش عمومی در قسمت قبل توضیحات کاملی ارائه شد که با توجه به آن‌ها و تمرین و تمرکز می‌توان به نتایج مطلوبی دست پیدا کرد. در ادامۀ این مقاله راهکارها و تمام آنچه برای پاسخ‌گویی به سؤالات بخش تخصصی کنکور زبان به آن‌ها نیاز دارید برای شما فراهم شده است.

مشاوره آنلاین و تلفنی جهت تعیین سطح و شرکت در کلاس های زبان کلیک کنید

همه چیز درباره کنکور زبان و آموزش مطالعه و تست‌زنی بخش گرامر

یادگیری مفاهیم گرامری و کسب تسلط کافی برای پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش نقش بسیار زیادی در کسب موفقیت در نتایج آزمون کنکور زبان تخصصی دارد. معمولاً مباحث مربوط به گرامر جزء نخستین مباحثی است که در کلاس‌های آموزش زبان و کتاب‌های کمک آموزشی مطرح می‌شود.

برای یادگیری مفاهیم و مطالب مربوط به بخش گرامر علاوه بر اینکه باید بر کلیت مطالبی که در این بخش مطرح می‌شود تسلط پیدا کرد، آموزش‌های یک معلم خصوصی و تدریس گام به گام قواعد می‌‍تواند نقش مهمی در کسب نتایج موفقیت آمیز داشته باشد.

برای آموزش گام به گام مباحث مربوط به بخش گرامر داوطلبان باید اول مباحث آموزشی و تمرین‌های مربوط به گرامر را که در کتاب‌های درسی مطرح شده‌اند بیاموزند. پس از فراگیری این مطالب باید به سراغ کتاب‌های کمک آموزشی بروند و نکات تستی را که برای شرکت در آزمون زبان‌های خارجی لازم است را بیاموزند. اگر منابع کمک آموزشی شما تست‌های مربوط به بخش گرامر را به صورت تفکیک شده مطرح کرده‌اند، این سؤالات تستی بهترین منبع برای آموزش نکات تستی مربوط به بخش گرامر است که با مطالعۀ کامل پاسخ تشریحی می‌توان تسلط زیادی برای یادگیری مباحث این بخش کسب کرد.

اگر تست‌های گرامری که در کتاب‌های کمک آموزشی مطرح می‌شود به بخش‌های سخت، متوسط و آسان طبقه‌بندی شده است، بهتر است تست‌های سطح سخت را برای مراحل پایانی آموزش زبان نگه دارید.

همه چیز درباره کنکور زبان و آموزش مطالعه و تست‌زنی بخش

حفظی‌ترین بخشی که در مطالعه و تست‌زنی آموزش زبان با آن مواجه می‌شوید تست‌های مربوط به بخش واژگان است. برای پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش نیاز دارید تا بتوانید تسلط درک زبانی خود و یافتن ارتباط بین واژگان مختلف را به خوبی بیاموزید و با استفاده از این مهارت‌ها به تست‌های این بخش پاسخ دهید.

برای یادگیری نکات مربوط به این بخش لازم است تا تمام لغات و اصطلاحاتی که در کتاب‌های درسی مطرح شده است را بیاموزید. اما آشنایی با لغات کتاب درسی به تنهایی کافی نیست و بهتر است از کتاب‌های کمک آموزشی که تمام لغات و اصطلاحاتی که در کنکورهای سال‌های قبل از آن‌ها سؤالاتی مطرح شده است را در اختیار داشته باشید.

موفقیت در کنکور زبان به تسلط بسیار زیادی در یادگیری واژگان نیاز دارد تا داوطلب بتواند به سؤالات تخصصی پاسخ دهد. برای این مورد نیز علاوه بر کتاب‌های کمک آموزشی به مطالعۀ دیکشنری‌ها نیاز است.

یادگیری لغات زبان تنها با یک بار مطالعه امکان پذیر نیست برای موفقیت در این بخش لازم است تا مباحث مربوط به این بخش چندین بار مطالعه شود.

برای یادگیری بهتر لغات زبان‌های خارجی و کسب نتیجۀ بهتر در این آزمون لازم است تا یک بار لغات و واژگان مطالعه شود. در دور بعدی لغاتی که معنی آن‌ها را فراموش کرده‌اید در یک دفتر یادداشت کنید و در مراحل سوم و چهارم نیز جلوی لغاتی که معنی آن‌ها را درست پاسخ داده‌اید تیک و آن‌هایی را که غلط پاسخ داده‌اید ضربدر بزنید.

همه چیز درباره کنکور زبان و آموزش مطالعه و تست زنی بخش کلوز تست

داوطلبان شرکت در آزمون زبان‌های خارجی برای پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش باید متن ناقصی که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود مطالعه کنند و با توجه به مفاهیم متن به سؤالات تستی پاسخ دهند. متأسفانه با اینکه سؤالات این بخش قسمت مهمی از آزمون را زبان را تشکیل می‌دهد اما داوطلبان زیادی هستند که به این بخش توجه زیادی ندارند.
برای کسب درصد بالا در پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش بایستی برای تمرین و تست‌زنی زیاد تمرین شود و زمان زیادی به این مباحث اختصاص پیدا کند.

برای پاسخ‌گویی به سؤالات بخش کلوز تست داوطلبان نیاز دارند تا مهارت بسیار بالایی در مباحث گرامری و واژگان داشته باشند تا بتوانند به سؤالات این بخش پاسخ دهند.

مطالعۀ دروس و مطالب کتاب‌های درسی و پس از آن تست‌هایی که در کتاب‌های کمک آموزشی مطرح می‌شود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و داوطلبان برای کسب نتایج بهتر باید به نکات تست‌زنی در این بخش توجه زیادی داشته باشند.

همه چیز درباره کنکور زبان و آموزش مطالعه و تست زنی بخش درک مطلب (Reading)

پاسخ دادن به سؤالات این بخش از کنکور زبان‌های خارجی به مهارت بسیار زیادی نیاز دارد. در این بخش نیاز نیست تا تمام متنی که به شما داده می‌شود را کلمه به کلمه مطالعه و ترجمه کنید. بلکه تنها کافی است تا مفهوم کلی متن را متوجه شوید و بدانید در هر قسمت از متن به چه موضوعی اشاره شده است.

برای بهبود مهارت‌های لازم در این بخش داوطلبان نیاز دارند تا ابتدا به صورت تئوری و پس از آن به صورت عملی و اجرایی به پیاده‌سازی مباحثی که برایشان مطرح شده است بپردازند.

اگر می‌خواهید برای پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش به مهارت بالایی دست پیدا کنید سعی داشته باشید تا اول خودتان به تست‌ها پاسخ دهید و به هیچ عنوان به پاسخنامه نگاه نیندازید. پس از اتمام مدت زمان مربوط به پاسخ‌گویی به سؤالات از ادامه دادن دست بکشید و خودتان به پاسخ‌دهی در تایم مشخص عادت بدهید.

آیا لازم است در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنیم؟

شرکت در آزمون‌های آزمایشی نقش بسیار مهمی در آشنایی با نحوۀ طراحی سؤالات دارد و داوطلبان را با زمان‌بندی پاسخ گویی به سؤالات تستی آشنا می‌کند.

یکی دیگر از آموزه‌های آزمون‌های آزمایشی بررسی نقاط ضعف و قدرت داوطلب در پاسخ‌گویی به سؤالات است. فراموش نکنید بدون تحلیل و بررسی نتایج آزمون، شرکت در آزمون هیچ‌گونه ارزشی نخواهد داشت. تحلیل و بررسی سؤالات صحیح، غلط و یا نزده به داوطلب کمک می‌کند تا متوجه شود در کدام بخش‌های آزمون زبان خارجی به تمرین بیشتری نیاز دارد.

همه چیز درباره کنکور زبان

برای شرکت در آزمون زبان‌های خارجی در این بخش تصمیم داریم تا همه چیز درباره کنکور زبان را بریتان توضیح دهیم و توصیه‌های لازم را که برای شرکت در کنکور زبان به آن‌ها نیاز دارید برایتان شرح دهیم. در قسمت‌های قبل با جزئیات مربوط به آزمون زبان آشنا شدید و اکنون زمان آن است که نکات لازم را برای شرکت در آزمون کنکور زبان در اختیار داشته باشید.
فراموش نکنید که تمامی مباحث و سؤالاتی که در کنکور زبان مطرح می‌شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اشتباهات رایج داوطلبان در کنکور زبان‌های خارجی عبارت هستند از:

جدی نگرفتن دروس عمومی

اکثر داوطلبانی که در کنکور زبان‌های خارجی شرکت می‌کنند فراموش می‌کنند که باید برای موفقیت در کنکور زبان درس‌های مربوط به بخش آزمون عمومی را جدی بگیرند. ضرایب درس‌های این بخش تأثیر بسیار زیادی در کسب نتایج بهتر دارد.

اگر فکر می‌کنید با تسلط زیادی روی تست‌های بخش تخصصی می‌توانید به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید باید به شما یادآور شویم که سخت در اشتباه هستید و کسب موفقیت در کنکور زبان بدون کسب امتیاز خوب از تست‌های بخش آزمون عمومی نمی‌توانید موفق به کسب رتبه‌های برتر شوید.

تمرکز زیاد روی درس عربی
درس عربی جزء درس‌های سخت بخش آزمون عمومی کنکور زبان است و چون اکثر داوطلبان به اشتباه به سؤالات این بخش پاسخ می‌دهند کسب نتایج بهتر در این بخش می‌تواند نتایج خوبی همره داشته باشد. داوطلبان آزمون زبان‌های خارجی برای پاسخ ندادن به سؤالات بخش عربی بهانه‌های زیادی دارند. مثلاً یا به این درس علاقه ندارند و یا می‌گویند که این درس، درس سختی است. پس اگر می‌خواهید نتایج خوبی از آزمون کسب کنید برای تسلط بر مباحث درس عربی تلاش کنید.

سخت‌ترین درس عمومی کنکور زبان را جدی بگیرید

اکثر داوطلبان شرکت در آزمون زبان‌های خارجی با خود تصور می‌کنند چون زبان اصلی آن‌ها زبان فارسی است نیازی به یادگیری مباحث این بخش ندارند و می‌توانند به راحتی به سؤالات این بخش پاسخ دهند. اما متأسفانه سؤالاتی که برای بخش زبان و ادبیات فارسی مطرح می‌شود سؤالات سختی است و برای پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش حتماً باید از قبل مطالعه شود.

درس زبان و ادبیات فارسی نیز دارای جزئیات و بخش‌های حفظی مختلفی است که اگر داوطلبان زمان کافی برای پاسخ‌گویی به سؤالات این بخش اختصاص دهند، می‌توانند از رقیبان خود به راحتی پیشی بگیرند.

با فرم سؤالات کنکور زبان‌های خارجی آشنا شوید

آشنایی با فرم سؤالات بخش‌های مختلف آزمون زبان‌های خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولاً سؤال‌هایی که در آزمون زبان مطرح می‌شود از یک الگوی از پیش تعیین شده پیروی می‌کند و مطالعه و تمرین می‌تواند داوطلب را با الگوی سؤالات آشنا کند. آشنایی با این موضوع که در هر بخش چند تست مطرح می‌شود و تمرکز بیشتر آزمون زبان‌های خارجی روی کدام بخش‌ها است می‌تواند در برنامه‌ریزی زمان‌بندی تأثیر زیادی داشته باشد.

منابع کنکور زبان‌های خارجی

کنکور زبان تخصصی هیچ گاه منابع از پیش تعیین شده و دقیقی نداشته است. برای دسترسی به منابع این آزمون تنها راهکار موجود این است که آزمون‌های زبان‌های خارجی سال‌های قبل مطالعه شده و بر مباحث تکرار شده در آن‌ها تسلط زیادی پیدا کرد.

سؤالاتی که در آزمون زبان‌های خارجی مطرح می‌شود در دو دفترچه آزمون جداگانه به داوطلب داده می‌شود. دفترچه سؤال عمومی و دفترچه سؤالات خصوصی. منابع مربوط به سؤالاتی که در دفترچه آزمون عمومی مطرح می‌شود، مربوط به مباحثی که در کتب درسی سه سال آخر دبیرستان آورده شده است. دروس زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی عمومی که در سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در کتب درسی ذکر می‌شود مهم‌ترین منابع مربوط به آزمون عمومی زبان‌های خارجی است. اما سؤالات دفترچه تخصصی در آزمون زبان‌های خارجی منابعی دقیقی ندارد و طبق تجربۀ داوطلبانی که در آزمون تخصصی شرکت کرده‌اند منابع مطالعاتی برای بخش‌های گرامر، کتاب تخصصی انتشارات خیلی سبز، منبع یادگیری واژگان زبان، کتاب New bridging the gap مربوط به انتشارات سازمان سنجش و منبع یادگیری برای بخش درک مطلب کتاب درک مطلب به زبان ساده تألیف دکتر شهاب اناری معرفی شده است.

مشاوره آنلاین و تلفنی جهت تعیین سطح و شرکت در کلاس های زبان کلیک کنید

بازار کار و آیندۀ شغلی در رشتۀ زبان‌های خارجی

هر فردی وارد هر زمینۀ شغلی و کاری که شود اگر تمرین و تلاش زیادی داشته باشد و برنامه‌ریزی کند تا بتواند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند می‌تواند در زمینۀ تخصصی خود موفق شود. در رابطه با داوطلبان کنکور زبان‌های خارجی نیز مهارت‌ها و موفقیت‌های داوطلبان و علاقۀ آن‌ها برای کسب نتایج بهتر از اهمیت زیادی برخوردار است و کسانی که در رشتۀ زبان‌های خارجی تلاش کنند تا مهارت‌های خود ارتقاء دهند می‌توانند در فعالیت‌های بسیار گوناگونی حضور پیدا کنند.

فارغ‌التحصیلان رشتۀ زبان‌های خارجی می‌توانند در بانک‌ها، مراکز تجاری و اداری، چاپخانه‌ها، شرکت‌های بزرگ و به عنوان دبیر و یا استاد در دانشگاه‌ها، مدارس، آموزشگاه‌های زبان و همچنین وزیران خارجه به فعالیت تخصصی خود در حوزۀ زبان مشغول شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن