آموزش

کارگاه آموزشی چیست؟ و چگونه کارگاه آموزشی برگزار کنیم؟

کارگاه آموزشی چیست؟

کارگاه آموزشی به معنی یک دورهٔ آموزشی کوتاه‌مدت دربارهٔ موضوعی خاص است.

بر اساس تعریف لغت‌نامهٔ مریم وبستر کلمهٔ ورکشاپ به معنای یک برنامهٔ آموزشی معمولاً فشرده‌است که با حضور گروه کوچکی از افراد تشکیل می‌شود و متمرکز بر آموزش تکنیک‌ها، اصول و مهارت‌های در یک زمینهٔ تخصصی است. کارگاه آموزشی یا ورکشاپ آموزشی، یک فرآیند آموزشی تعاملی است که در آن، شرکت‌کنندگان با فعالیت‌های عملی، تجربی و تمرینی به یادگیری مهارت‌های خاص و بهبود عملکرد خود می‌پردازند. در کارگاه‌های آموزشی، افراد از تجربیات و دانش مربوط به موضوع آموزشی بهره می‌برند و به صورت کاربردی با مفاهیم و مهارت‌های جدید آشنا می‌شوند.

این نوع آموزش به دلیل اینکه فراگیران به صورت عملی با مباحث آموزشی درگیر می‌شوند، به آنها اجازه می‌دهد که مهارت‌های جدید را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست آورند. همچنین، کارگاه‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان فرصتی برای شبکه‌سازی و ارتباط با دیگران در صنعت و فضای کسب و کار فراهم می‌کنند.

هدف از برگزاری کارگاه آموزشی چیست؟

اگر نیاز دارید در دوره به اطلاعات زیادی دسترسی یابید، شیوه آموزش به شکل کارگاه آموزشی برایتان سودمند خواهد بود. در کارگاه‌های آموزشی می‌توانید تعداد افراد را به چند گروه تقسیم کنید و به گروه وظیفه ی خاصی برای تحقیق بدهیـد، سپس در زمانی مشخص هر گروه نتایج تلاش مطرح می‌کند بقیه ی گروه نظراتشان این اعلام می‌کنند. معمولاً این اتفاق پس از ارائه گزارش رخ البته ممکن دیگر گروه تقاضای ارائه این رابطه داشته باشند. در چنین حالتی نقش منشی داشته باشد گزارش ارائه دهد.

  • کارگاه های آموزشی باعث تقویت حس همکاری میان اعضای گروه های کوچک و سپس گروه های بزرگ‌تر می شود.
  • در کارگاه های آموزشی گفت و گو و بحث در گروه های کوچک ایده های زیادی تولید می کند و می تواند حرکتی خلاقانه باشد
  • برای تولید ایده‌های مختلف تعداد پنج نفر کافی است، اما اگر با این تعداد به ایده های جالبی نرسید می توانید تعداد اعضای گروه تان را افزایش دهید
  • دیدن مشکلات از دیدگاه دیگران در کارگاه های آموزشی یعنی ارزیابی مجدد نظرات باورهایتان
  • یادگیری به این شکل از یکدیگر تأثیری زیادی روی درک و تقویت حافظه تان خواهد داشت و با یادگیری به شیوه مطالعه ی فردی کاملاً متفاوت است.
  • شرکت کنندگان در کارگاههای آموزشی پس از رسیدن نتیجه در زمان کوتاه احساس موفقیت خواهند کرد (معمولا این زمان ساعت است).
  • کارگاه های آموزشی به شما اجاز می دهند مهارتهای مختلف را با هم بیاموزید. مهارت هایی مثـل توانایی گوش دادن، اعتماد به نفس در بیان نظراتتان، باز بودن در مقابل نظرات دیگران، درک اینکه بیش از یک شیوه برای انجام کاری وجـود دارد، کار کردن محدوده‌های زمانی و ایجاد حس همکاری در چنین کارگاه هایی تقویت خواهد شد.

نحوه برگزاری کارگاه آموزشی

  1. اهداف خود را مشخص کنید
  2. بقیه برنامه را جستجو کنید.
  3. با سایر ذینفعان همگام شوید.
  4. یک قالب انتخاب کنید
  5. تصمیم بگیرید چه کسی باید در کارگاه شرکت کند
  6. مکان کارگاه را انتخاب کنید
  7. دستور کار ایجاد کنید
  8. برگزاری رویداد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن