برترین
موضوعات داغ

متاورس چیست؟(Metaverse) | ضرورت یادگیری زبان انگلیسی در فراجهان

متاورس (Metaverse) یا فراجهان مفهومی بسیار جدید است که صنعت فناوری جهان را به سوی خود جلب کرده است. اما این تخیل صنعت چه فضای نو و چه دنیای عجیبی برای ما طراحی کرده است؟

در دنیای متاورس، دنیایی تخیلی مبتنی بر هوش مصنوعی، روز به روز بر تعداد افرادی که فضای زندگی مجازی برای خود می‌سازند افزوده می شود. آیا انگلیسی شما برای دنیای متاورس آماده است؟

زندگی در یک محیط فیزیکی مجازی با تکنولوژی‌های لپ تاپ، کامپیوتر، اندروید و دستگاه‌های سه بعدی بسیار محبوب شده است. متاورس یک جهان دیجیتال چند بعدی است که جهان واقعی و جهان مجازی را در بر می‌گیرد. این یک نوآوری اینترنتی است که از تمام محیط های مجازی سه بعدی به صورت آنلاین پشتیبانی می‌کند. این جهان سه بعدی اینترنت است.

متاورس چیست؟

متاورس از دو واژه‌ی متا (meta) به معنی «برتر» و ورس که از کلمه (Universe) به معنی «جهان» تشکیل شده‌است و به معنی «جهان برتر» است. به این ترتیب عبارت متاورس را می‌توان «جهان برتر» هم نامید.

در واقع متاورس اینترنت زنده یا سه بُعدی است. به این صورت که یک «محیط مجازی» پدیدار می‌شود که می‌توانید به جای تماشای آن روی صفحه گوشی، وارد آن بشوید! بدین ترتیب، با دنیایی از بخش‌های مجازی بی‌پایان و پیوسته رو‌به‌رو می‌شوید که در آن می‌توانید با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، برنامه‌های گوشی‌های هوشمند، یکدیگر را ملاقات کنید، با هم درس بخوانید و جلسات کاری برقرار کنید و یا بازی کنید. هم‌چنین درمتاورس جنبه‌های دیگر زندگی مانند خرید هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این دنیای مجازی، بخش‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی،‌ بازی‌های ویدیوئی، فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و در نهایت بلاک‌چین را با یکدیگر ترکیب می‌کند.

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل فیسبوک که نام این شرکت را به «متا» تغییر داده، معتقد است که متاورس نسل بعدی اینترنت است که با افزایش مشارکت شرکت‌ها پیشرفت زیادی خواهد داشت.

مارک زاکربرگ در وصف دنیای متاورس می‌گوید:

“در دنیای مجازی متاورس هرکسی می‌تواند هرکاری را که در تخیلش است انجام دهد. با هرکس که بخواهد یا اعضای خانواده خود دور هم جمع شوند، کار کنند، در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند، با هم بازی کنند، به خرید بروند، و به طور کلی تمامی تجربه‌هایی که انجام آن‌ها را با موبایل یا کامپیوتر نمی‌توان تصور کرد، از نزدیک حس کنند.”

خیلی‌ها فناوری متاورس را جایگزینی برای اینترنت امروزی می‌دانند که زاکربرگ یکی از همین افراد است و برای محقق شدن این آینده بسیار در تلاش است.

در متاورس انسان‌ها می‌توانند زندگی مجازی خود را به همان روش زندگی فیزیکی خود ادامه دهند، مثلا به یک کنسرت مجازی، جشن مجازی و یک سفر آنلاین بروند. حال تصور کنید در این جهان بی‌پایان، دانستن زبان انگلیسی چه موهبت عظیمی برای شما خواهد بود.

در واقع زبان انگلیسی در متاورس نه تنها یک امتیاز مثبت بلکه یک ضرورت به حساب می‌آید. در دنیایی که می‌توانیم به سرتاسر جهان دسترسی داشته باشیم، تسلط بر یک زبان بین‌المللی می‌تواند ما را به فراسوی مرز تصورمان برود.

هم‌چنین در موارد دورکاری، همکاران در یک شرکت می‌توانند با هم در یک دفتر مجازی کار کنند و با وجود فاصله فیزیکی، از حضور یکدیگر بهره‌مند شوند. هم‌اکنون فیس‌بوک نرم‌افزار ایجاد اتاق‌کارهای مجازی را به نام هاریزون ورک‌رومز (Horizon Workrooms) تاسیس کرده است که با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی به نام اوکیولس (Oculus) قابل اجراست.

این محصول یک فضای واقعیت مجازی است که سازمان‌ها می‌توانند از آن‌ها برای برگزاری جلسات کاری استفاده کنند. در این فضا، یک میز جلسه قرار گرفته که کارمندان می‌توانند با استفاده از عینک یا با استفاده از تماس تصویری به آن وصل شوند. صدای افراد بر اساس فاصله آن‌ها در دور میز تنظیم شده است و امکان نوشتن در وایت‌برد فضای برنامه به صورت مجازی هم وجود دارد.

شرکت هایی که به متاورس پیوستن

نه تنها فیس‌بوک بلکه شرکت‌های مایکروسافت و اِن‌ویدیا (Nvidia) هم به تازگی وارد متاورس شده‌اند اما هنوز نحوه اتصال پلتفرم‌های آنلاین شرکت‌های فناوری شناسایی نشده است. زیرا فراجهان یک فضای یکپارچه مجازی است و شرکت‌های فعال در آن هنوز در مورد استاندارد مشخصی برای ارائه فضاهای زیر مجموعه‌ی آن به توافق نرسیده‌اند.

با وجود این‌که هنوز فاصله‌ی ما با نمونه‌های کاربردی فناوری متاورس زیاد است، اما این مفهوم طولانی چندین دهه است که در داستان‌ها، بازی‌های کامپیوتری و فناوری‌های دیجیتال مطرح شده‌است. در حقیقت واژه متاورس و خلق آن به دهه ۹۰ میلادی زمانی که نیل استفنسون (Neal Stephenson) کتابی با نام اِسنو کرَش (Snow Crash) منتشر کرد باز می‌گردد.

تکنولولوژی‌های کاربردی در متاورس

متاورس به دنبال ایجاد جهانی فراتر از دنیای فیزیکی واقعی است که در آن، امکان انجام بسیاری از فعالیت‌های دنیای واقعی هم وجود دارد. علاوه بر این، فعالیت‌های دیگری که امکان انجام آن‌ها در دنیای واقعی وجود ندارد نیز در فراجهان قابل اجرا خواهد بود؛ فعالیت‌هایی مثل سفر در زمان، سفر به کهکشان‌ها، صحبت با آواتار مردگان و… فعالیت‌‌هایی هستند که در متاورس قابل انجام خواهند بود.

اما سؤال این جاست کدام تکنولوژی‌ها این امکان را برای بشر فراهم می‌کنند. در ادامه، به بررسی تکنولوژی‌های اصلی موجود در متاورس می‌پردازیم.

واقعیت افزوده «AR» در متاورس

واقعیت افزوده (Augmented Reality) که به آن «AR» هم می‌گویند، در کنار واقعیت مجازی یا «VR» ابزار تحقق متاورس به حساب می‌آید. در واقع عبارت واقعیت افزوده، همانطور که از اسمش پیداست، ماهیت اضافه‌کنندگی دارد. یعنی یک شی‌ء یا کاراکتر دیجیتالی را به یک فضا اضافه می‌کند.

در صورتی که فیلم‌های گارفیلد (Garfild)، دامبو (Dumbo)، سونیت خارپشت (Sonic the Hedgehog)، آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland)، مالیفیسنت (Maleficent) و فیلم‌هایی از این دست را دیده باشید که در آن‌ها شخصیت‌های واقعی با شخصیت‌های غیرواقعی مثل حیوانات یا حتی شخصیت‌های کارتونی به نقش آفرینی پرداخته‌اند، بیشتر به مفهوم واقعیت فزوده پی می‌برید.

از دست ندهید: انیمیشن انگلیسی جذاب برای تقویت زبان

در واقع یکی از خصوصیت‌های مهم واقعیت افزوده، قرار گرفتن اشیا مجازی در کنار سایر اشیا واقعی است که با استفاده از نمایشگرهای خاص اجرا می‌شود. علاوه بر این، نیاز است که اشیا مجازی در فضای واقعیت افزوده از نظر هندسی با اشیا واقعی هماهنگ باشند. در غیر اینصورت، تصویر نا‌مناسبی برای کاربر ایجاد خواهد شد.

ویژگی دیگر واقعیت افزوده این است که کاربر باید بتواند در هر لحظه به تعامل با اشیا سه بعدی مجازی بپردازد. این تعامل باید طوری باشد که شی مجازی به تعامل کاربر به صورت آنی پاسخ دهد. به عنوان مثال، کاربر در این فضا می‌تواند درب اتاق را باز کند و درب نیز با این دستور، حالت باز شدن به خود بگیرد.

متاورس حس واقعیِ بودن در دنیا را به کاربران ارائه می‌کنند و این کار فقط با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده قابل انجام است. برای تجربه این ویژگی‌ها بدون داشتن هدست یا هر نوع سخت‌افزار مخصوص هم قابل اجراست اما استفاده از دستگاه‌های هدست می‌تواند قابلیت‌های بیشتری به کاربران ارائه کند.

هر چند اولویت استفاده از واقعیت افزوده در بازی‌های رایانه‌ای و سایر سرگرمی‌ها مانند تماشای فیلم سه‌بعدی است ولی واقعیت افزوده در مدل‌سازی سه‌بعدی، آموزش مجازی، تجارت، صنعت گردشگری، سیستم ناوبری و زمینه‌های متنوع دیگر هم کاربرد دارد.

واقعیت مجازی (VR) در متاورس

«واقعیت مجازی» (Virtual Reality) یک محیط شبیه‌سازی شده است که مشابه دنیای واقعی است که ویژگی‌های متفاوتی دارد. در واقعیت مجازی با استفاده از بهترین سخت‌افزارها و گرافیک‌های پیشرفته، یک محیط شبیه‌سازی شده با ویژگی‌های هنرمندانه ایجاد می‌شود که در آن، شما تنها شرکت‌کننده‌ی منفعل نیستید و کاملا درگیر شرایط موجود در فضا می‌شوید.

در واقعیت مجازی بر خلاف واقعیت افزوده ارتباطی با دنیای واقعی وجود ندارد. در چنین فضایی با یک هدست واقعیت مجازی، وارد یک دنیای سه‌بعدی می‌شوید و تجربه جدیدی از بودن در فضای مجازی به دست می‌آورید.

در متاورس موقعیت شما در فضای بازی مشخص می‌شود و با استفاده از صفحه نمایش، شما قادر به مشاهده یک افکت سه‌بعدی خواهید بود. معمولا واقعیت مجازی از بازخوردهای بصری و شنیداری استفاده می‌کند در حالی که می‌تواند با استفاده از حسگرها، بازخورد لمسی و حسی هم داشته باشد. در حال حاضر واقعیت مجازی کاربرد بیشتری در مقایسه با واقعیت افزوده دارد.

فرق بین واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)

هدف واقعیت مجازی و واقیت افزوده ایجاد محیطی مجازی همراه با اطلاعات واقعی است تا افراد بتوانند با استفاده از آن‌ها حس واقعی‌بودن در کنار دیگران را بدون این‌که نزدیک آن‌ها باشند تجربه کنند. در ادامه تفاوت‌های این دو تکنولوژی را با هم مرور می‌کنیم:

  • واقعیت افزوده از اطلاعات دنیای واقعی استفاده می‌کند اما واقعیت مجازی به کلی مجازی است.
  • در فضای واقعیت مجازی کاربران توسط سیستم‌ها کنترل می‌شوند اما کاربران واقعیت افزوده، حضور خود در فضای واقعی و مجازی را تحت کنترل دارند.
  • در واقعیت مجازی به هدست نیاز است اما واقعیت افزوده با گوشی هوشمند نیز قابل دسترسی است.

آیا هرکسی می‌تواند در متاورس باشد؟

هیچ محدودیتی برای حضور افراد مختلف در متاورس وجود ندارد و هر شخص می‌تواند آزادانه و در هر زمانی و از هر مکانی که می‌خواهد، در آن حاضر شود.

توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن آواتارهایی با استایل و شخصیت‌های متفاوت ایجاد کرده‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی کنترل می‌شوند. این آواتارها با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته قادر هستند در مورد موضوعات پیچیده بحث کنند و با انسان وارد تعاملات طولانی و بدون محدودیت شوند. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن موبایل Sensorium Galaxy با استفاده از گوشی از قابلیت‌های حضور در متاورس بهره‌مند شوید.

در سراسر جهان حضور فیزیکی افراد در کنار یکدیگر را با محدودیت‌ مواجه کرده است. متاورس می‌تواند ابزار بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط مجازی بدون محدودیت با یکدیگر باشد.

از دست ندهید: 10 اپلیکیشن برتر آموزش زبان انگلیسی

متاورس به انگلیسی و یادگیری زبان انگلیسی

متاورس به کاربران اجازه می‌دهد که هر محیط قابل تصوری را برای خود ایجاد کنند و به طور همزمان با سایر انسان‌ها در سرتاسر جهان تعامل داشته باشند؛ بدون این‌که خانه‌های خود را ترک کنند. از طریق آموزش در فضای

متاورس، دانش‌آموزان می‌توانند تفکر انتقادی خود را بهبود بخشند و یاد می‌گیرند که چگونه با همکاری و همبستگی با دیگران کار کنند. دانش‌آموزان در متاورس زمان مفیدتری را به یادگیری خواهند پرداخت، زیرا در این فضا آن‌ها می‌توانند با سایر دانش‌آموزان از سراسر جهان وارد گروه شده و بر روی پروژه‌های مختلف کار کنند.

مدارس سراسر جهان باید از هم‌اکنون با وارد کردن واقعیت افزوده (augmented reality) برای آموزش در متاورس آماده شوند. متاورس فضایی برای خلاقیت، رشد و همکاری ایجاد می‌کند که برای دنیای آینده ضرورری است.

با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در موردجهان پیش رو و ایجاد نسل جدید اینترنت یا متاورس، می‌توان به این نکته پی برد که دانستن یک زبان بین‌المللی تا چه حد در زندگی آینده ما و کودکانمان تاثیر خواهد داشت. در دنیایی که حتی شاید بشود به گذشته سفر کرد و یا با تمام اشخاص از سراسر دنیا تعامل داشت، یادگیری زبان انگلیسی یک ضرورت شدید محسوب می‌شود.

روش‌های آموزش زبان انگلیسی همواره و طبق شرایط و پیشرفت‌های تکنولوژی تغییر کرده‌اند. دنیای متاورس بر متدهای آموزش زبان هم تاثیر خواهد گذاشت و در آینده‌ای نه چندان دور زبان انگلیسی را می‌توان در متاورس آموخت.

کدام شرکت‌ها در ایجاد متاورس همکاری می‌کنند؟

شرکت‌های بزرگی از مدت‌ها قبل در حوزه متاورس فعالیت ‌می‌کنند. در ادامه معروف‌ترین شرکت‌های فعال این حوزه را بررسی کنیم.

متا (فیسبوک)

شرکت فیسبوک (Facebook) که به تازگی نام خود را به متا تغییر داده است معتقد است که در پایان دهه جاری میلادی، بیش از یک میلیارد نفر در فضای شبیه‌سازی شده متاورس فعالیت خواهند داشت.

شرکت روبلوکس و متاورس

شرکت «روبلوکس» (Roblox) که یک پلتفرم بازی‌های ویدیویی است، متاورس را فضایی برای اجتماع مجازی مردم معرفی می‌کند که در آن افراد می‌توانند آموزش ببینند، کار کنند، بازی کنند، خلق کنند و اجتماعی شوند.

مایکروسافت در متاورس

شرکت مایکروسافت در حال تلاش برای ایجاد یک متاورس سازمانی است. این شرکت که بازی‌های کامپیوتری معروف ایکس‌باکس (Xbox) و ماین‌کرفت (Minecraft) را طراحی کرده است، به تازگی از برنامه‌ریزی این شرکت برای ایجاد یک ساختار متاورس خبر داده است.

از دست ندهید: آموزش صفر تا صد گرامر زبان انگلیسی

اپل در متاورس

شرکت اپل (Apple) امکانات لازم برای ایجاد یک اکوسیستم توسعه‌دهنده سخت‌افزارهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را در دست دارد. این شرکت فعالیت‌های خود در حوزه ساخت عینک‌های واقعیت افزوده را شروع کرده است و احتمالا آن‌ها در سال‌های آینده محصولات خود را به بازار ارائه خواهند کرد.

اِنویدیا در متاورس

شرکت انویدیا (Nvidia) در دنیای واقعی تراشه‌های کامپیوتری می‌سازد که برای شبیه‌سازی پروژه‌های ساختمانی و کارخانه‌ها کاربرد دارند. مدیر عامل این شرکت اعلام کرده است که این پلتفرم به عنوان اساس ساخت و فعالیت متاورس می‌تواند استفاده شود.

آمازون در متاورس

شرکت آمازون (amazon) به دنبال بیان گذاری یک شبکه بلاک چین متاورس است که در آن بتوان اقتصاد و تجارت جهانی را در فضای سه‌بعدی ایجاد کرد. آمازون در بسیاری از حوزه‌های فعال در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

والت‌دیزنی در متاورس

«والت‌دیزنی» (Walt Disney) یکی از شرکت‌های معروف در حوزه ساخت انیمیشن است که آمادگی خود برای به ورود به دنیای متاورس را نشان داده است. به منظور ایجاد آواتار و ابزارهای سه‌بعدی، شرکت‌های انیمیشنی قادر هستند نقش مهمی در متاورس ایجاد کنند. این شرکت در نظر دارد یک پارک مجازی با استفاده از هوش مصنوعی و سایر تکنولوژی ها مانند «اینترنت اشیا» (Internet of Things | IoT) ایجاد کند.

اسنپ در متاورس

شرکت «اسنپ» (Snap) که مالک «اسنپ چت» (SnapChat) است، در سال 2021 اولین عینک واقعیت افزوده واقعی خود را رونمایی کرد که هم‌اکنون برای توسعه‌دهندگان وب در دسترس است.

کاربردهای مهم متاورس چیست؟

در این بخش مهم‌ترین کاربردهای Metaverse در حوزه‌های مختلف را بیان می‌کنیم.

متاورس در پزشکی و سلامت

با استفاده از متاورس می‌توان از طریق یک پیراهن واقعیت مجازی افزوده آناتومی داخل بدن انسان را برای آموزش به دانش‌آموزان و دانشجویان نمایش داد. هم‌چنین می‌توان برای شبیه‌سازی جراحی‌ها و نمایش آن‌ها به بیماران قبل از انجام عمل جراحی واقعی، از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یا ترکیبی از هردو استفاده کرد.

متاورس در حوزه‌های علمی و آموزشی

با کمک واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می‌توان فضای کلاس را شبیه‌سازی کرد تا دانش‌آموزان و دانشجویان حضور خود در آن مکان را احساس کنند و حتی امکان برقراری ارتباط مستقیم آن‌ها با اساتید و بحث با آن‌ها را نیز ایجاد کرد. به این ترتیب می‌توان در منزل نشست و هم‌زمان در دانشگاه‌های مختلف جهان آموزش دید و از حضور در کنار اساتید برتر جهان لذت برد. اما این امر تنها با دانستن زبان انگلیسی امکان‌پذیر خواهد بود.

متاورس در بازی و سرگرمی

اگر به بازی‌های رایانه‌ای علاقه‌مند باشید، حتما از بازی در متاورس لذت خواهید برد. بازی‌ها که در حقیقت ترکیبی از واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و دنیای واقعی هستند، کامل‌ترین شکل متاورس به حساب می‌آیند. در برخی بازی‌های واقعیت مجازی مثل Audica و Beat Saber پیاده‌سازی شده است. یکی از کاربردهای جالب متاورس در صنعت بازی، ایجاد آواتارهای دیجیتالی کاراکترها و افراد واقعی در بازی‌ها است.

متاورس در گردشگری

همه‌ی افراد، توانایی مالی، جسمی یا فرصت بازدید از همه مکان‌های موردعلاقه خود در سرتاسر جهان را ندارند؛ اما می‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی سفری مجازی به مقاصد مختلف داشته باشند یا با بهره‌مندی از واقعیت افزوده قسمت‌هایی از مکان‌هایی را که علاقه‌مند به بازدید از آن‌ها هستند، در دنیای واقعی در کنار خود ببینند.

متاورس و تربیت نیروی انسانی

با استفاده از واقعیت مجازی می‌توان نیروهای انسانی را در محیطی شبیه‌سازی‌شده مشابه محل کار آینده خود آموزش داد. به‌خصوص در مورد مشاغل سخت این کار بسیار کارآمد است.

آیا می‌توان در متاورس درآمد داشت؟

در دنیای پساکرونا، پلتفرم‌های آموزش مجازی و آنلاین به بستر خوبی برای درآمدزایی تبدیل شدند. با ورود به متاورس این درآمدزایی قطعا بیشتر خواهد شد زیرا افراد می‌توانند در محیط‌های شبیه‌سازی شده بسترهای لازم برای آموزش هدفمند را فراهم سازند و جامعه هدف خاص خود را داشته باشند.

هم‌چنین از راه فروش هدست‌های واقعیت مجازی و عینک‌های واقعیت افزوده که استفاده از آن‌ها برای کسب تجربه واقعی دنیای متاورس ضروری است، می‌توان درآمد زیادی را کسب کرد.

و در پایان

اگر انگلیسی بلد نیستید، باید هر چه زودتر یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنید تا در دنیای جدید معاشرت کنید. حتی اگر انگلیسی کمی بلد باشید، باید انگلیسی خود را تقویت کنید. شاید شما هم یکی از کسانی باشید که می‌گویند من می‌خواهم در این دنیای ناشناخته بتوانم صحبت کنم. در دنیای واقعی امروز، ممکن است که بتوانید به زبان خودتان معاشرت کنید، زبان انگلیسی را برای شما یک ضرورت تبدیل نکرده باشد. اما در دنیای آینده، متاورس محبوب خواهد بود. برای معاشرت در این محیط، دانستن زبان انگلیسی ضروری خواهد بود. بنابراین توصیه می‌کنیم هر چه زودتر زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

حتما نظرات ارزشمند خود را در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها

حمیدرضا تاجیک

Reading , Listening , New method of teaching with AI , Free Discussion

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن