فناوری

ELI5 چیست؟ نحوۀ استفاده از آن چگونه است؟

منظور ELI5 چیست؟

ELI5 از ۴ کلمه تشکیل شده است: Explain like I’m 5!

پیدا کردن جواب مفاهیم پیچیده در گوگل به زبان ساده

به این معنا که «جوری توضیح بده که انگار من ۵ ساله هستم!». در جهان دیجیتالی امروز، هر ثانیه ممکن است چیزی زاده شود که ما کلمه‌ای دربارۀ آن ندانیم یا خود گسترۀ علم و دانش و به‌طور کلی صنایع و حوزه‌های کاری مختلف آن‌قدر بزرگ است که ما حتی اگر تمام عمر هم وقت بگذاریم، نمی‌توانیم تمامش را یاد بگیریم. به خاطر همین، جدا از پدیده‌های جدید، حتی بسیاری از علوم قبلی هم برای ما ناشناخته هستند.

تاریخچه ELI5

برخلاف بسیاری از کلمات اختصاری اینترنتی، منشا ELI5 خیلی جدیدتر است. اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۰ از این کلمه به صورت آنلاین در توییتر استفاده شد. با این حال، ممکن است قبل از آن هم استفاده شده باشد.

در سال ۲۰۱۱، یک تالار گفتگو با نام ExplainLikeImFive در وب سایت reddit ایجاد شد و ELI5 به یکی از رایج‌ترین کلمات مخفف مورد استفاده در محافل آموزشی در اینترنت تبدیل شد. از آن زمان به بعد، چنین تالارهایی رشد چشم‌گیری داشته است و اکنون ELI5 به طور گسترده‌ای در سراسر وب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چطور از ELI5 استفاده کنیم؟

وقتی از ELI5 استفاده می‌کنید، به این معنی است که شما ممکن است از پرسیدن سوالی مشابه در یک محیط معمولی، ترسیده باشید.

مثلا یکی از محبوب ترین پست‌ها در تالار گفتگوی reddit این است که چرا Hoo هوای سرد تولید می‌کند، اما Haa هوای گرم تولید می‌کند؟ اگرچه پرسیدن این سؤال، شاید غیرمعمولی و عجیب به نظر برسد، اما چیزی است که بسیاری از مردم احتمالا در مورد آن تعجب کرده اند.

استفاده از ELI5 آسان است. فقط کلمه مخفف ELI5 را قبل از سؤال یا موضوعی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشید، تایپ کنید. مثل موارد زیر:

ELI5: چرا یخ های قطبی ذوب می‌شوند؟
ELI5: کسری بودجه دولت
ELI5: چرا وقتی استخوان ها را می‌شکنید، صدا ایجاد می‌شود؟
ELI5: شارژ سریع

ردیت چیست؟

ردیت اساساً گروه بزرگی از انجمن های گفتگوست که کاربران ثبت نام کرده می توانند در آن تقریباً در مورد هرچیزی که می توانید تصور کنید صحبت کنند؛ از اخبار دنیا و سلبریتی های محبوب گرفته تا تکنولوژی، کامیک بوک ها، ادبیات و عجیب و غریب ترین چیزهای دنیا که شامل چیزهایی که برای کار کردن امن نیستند نیز می شود. انجمن ردیت، جامعه بزرگی است که در آن می‌توان در مورد هر موضوعی به بحث و تبادل‌ نظر پرداخت. ردیت روزانه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد. آدرس وب سایت آن https://www.reddit.com/ می باشد.

فاطمه آهنگری

توانمند در زمینه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن